Wednesday, July 14, 2010

Rahsia Hidupku - Bermulanya Perkenalan kami

Kisah yang ingin aku coretkan ini adalah tentang diri aku sendiri .


Ntah kenapa tiba2 , kenangan silam menjelma didalam kotak ingatan aku. Kenangan antara aku dan suamiku. Kisah perkenalan kami yang unik dan kelakar.

Masih aku ingat tahun 1993 iaitu selepas taman SPM aku bekerja di kilang HP. Walaupun hanya kilang (sementara menunggu result) aku bangga juga la sbb HP adalah diantara kilang yang bagus dan Std berbanding kilang2 lain. Pada masa yang sama aku mengikuti kelas Bahasa Inggeris di British Council. Ermm itu pun disponser oleh HP..kira kalau lulus kilang akan bayar balik ler…

Nak diceritakan aku ni boleh la digolongkan dalam golongan remaja yang baik2 la..baik sbb abah aku ni garang! Budaya lepak ni jauh la dari aku apatah lagi keluar merayap walaupun dengan kawan2. So, aku ni dah terbiasa dengan keadaan mcm ni dah sehinga sekrg masih terbawa bawa sikap macam tu. Aku lebih selesa berada dirumah membaca novel atau majalah dari melilau ke mana2.

29/4/1993

Aku nie pegi kelas B.Ingeris tu naik bas je .Selalunya kena naik 2 bas utk smpai ke stesen bas yang terdekat dengan rumah aku. Bas No 3.

So, dari Green Hall aku akan naik bas ke Komtar, dan tunggu bas kedua Bas no 3. Macam tu lah rutin aku bila aku balik dari kelas. Suatu hari tu seperti biasa aku pun turun kat stesen bas bawah komtar. Sambil jalan nak duduk kat tempat menunggu tiba2 ada seorg mamat siottt(sewel) tersengeh2 sambil senyum kat aku. Alamak ! X kan mamat ni nak ngorat aku kot. Adesss aku dah gelabah dah bila dia sambil senyum sambil jalan menuju kearah aku.

Aku panic gak ler…sambil tu aku berundur sikit2 kebelakang, tetiba aku dengar satu suara yang tak aku kenali

Dia : Nape dok undur ?
Aku : Tak Nampak ka org tu dok sengeh2
Dia : Ala dia bukan berani buat apa pun. Sini kan ramai org. X kan org nak biaq.

Aku pandang dia sambil tersenyum2 malu…(nil ah jejaka yang aku selalu curi2 pandang bila aku terserempak masa tengah dating, sebenarnya dah lama aku nak berkenalan tp tak berkesempatan) Kami pun terus berbual kosong dan bila aku toleh..mamat sewel tu dah blah…legaaaaaaaaaa

Kebetulan dia pun menunggu bas yang sama dengan aku iaitu Bas No 3. Sbb dia stay kat Sg Pinang n aku Jelutong, so way yang sama.

Bas sampai, kami pun naik dan dia dok sebelah aku..adesss bestnye leh sambung bual sbb tadi x sempat nak mintak no tipun. Aku lak malu nak mintak..nak bagi masa tu umah aku x dak tipun..alamat rumah leh la..antaq surat..heheheh

Sembang punya sembang dah dekat smpai kat area umah dia..yelah kan komtar ngan Sg Pinang dekat je. Aku terus happy bila dia bagi no phone dia kat aku..wOw..akhirnya..hehe. ishh x sabaq nk sampai umah ni, nak mimpi yang indah2.

Sebaik turun dari bas, aku punya xcited terus ke public phone..bukan apa betul ka dia ni bagi aku no phone umah dia.

Sebaik aku dial no..ada suara perempuan yang jawab. “ nak cakap ngan sapa ? “. Ermm Din ada ? tanya aku. Ada2..sat. Tak sampai berapa saat aku dengaq suara lelaki menjawab..hello…Aduhhh !! Terasa bergetar jantung aku… mmg betul la ni no tipun umah dia…nmpaknya hubungan kami tak berakhir diatas bas tadi…

Selang beberapa hari aku call dia..erm dia ajak aku keluar..bestnye..tp aku takut la. Takut kat abah aku..lagipun kebetulan hari sabtu tu aku ada jemputan kenduri kak tempat keja aku..Kak Suhana. Dia ada buat kenduri sikit kat umah dia di Quarters Perikanan Kat Batu Maung. So, aku kata lain kali je…Tp dia nak sgt jumpa aku..dia tanya boleh tak dia ikut aku pegi kenduri tu ? Uiksss biaq betoi mamat nie…tp ok gak at least aku ada teman..

01/5/1993

Seperti dijanjikan dia naik bas dari Sg Pinang dan turun kat Jelutong . Kami tunggu bas sama2 utk ke umah kak Suhana. Dia sungguh pandai bawa diri dan amat disenangi oleh kawan2 dan kakak2 tempat keja aku. Semua org puji dia..Aku bangga jugak la. Balik dari sana kami terus k Padang Kota. Ermm..Itulah detik awal perkenalan aku bersama suami aku.


Hasil Nukilan : Mawar_Ungu

No comments: