Sunday, July 18, 2010

Rahsia Hatiku - Mengandungkan Puteri Sulung


Sambungan…..


Setelah selesainya majlis nikah kahwin kami..esoknya kami pun berangkat pulang dari Kelantan. Kami menaiki Kapal Terbang Pelangi airline. Itu lah pertama kali aku menaikinya dan masih aku ingat seram sejuk seluruh tubuh aku dan aku hanya berdiam diri sambil membaca doa2 yang mana sempat aku ingat..hehehhe

April – June 1997

Kami sering berulang alik dari Penang – Kelantan kerana Ibu Mertuaku sakit..Ibu mertuaku seorang yang peramah dan aktif. Sedihnya aku lihat bila dia hanya mampu terlantar dikatil hospital.Selama beberapa bulan dia masuk keluar hospital akhirnya dia menghembuskan nafasnya yang terakhir pada bulan JUN 1997. Masa tu aku tidak balik kmpng..hanya Abg Ipar aku dan Suami saja yg menjengoknya. Tapi masa tu x nmpak apa2 perubahan atau kelainan. Disebabkan kerja di penang, mereka terpaksa balik ke penang pagi tu. Aku dirumah menunggu kepulangan suami aku dengan ntah kenapa terasa bedebar debar. Tiba2 aku mendapat pangilan dari Kelantan mengatakan Ibu Mertuaku sudah meninggalkan kami semua. Innalilahirohinnailai Hirrohjiiun, semoga rohnya ditempatkan bersama org2 yang beriman..amin. Mereka sengaja x mahu call Abg ipar aku dan suami aku kerana takut mereka sedih . Setibanya mereka dirumah aku terus meluru kluar dan cuba beritahu bahawa Ibu kesayangan mereka sudah tiada lagi. Terdiam dan Terkaku mereka. Tanpa berlengah abg iparku balik ke rumah dia utk bersiap dan datang balik ambik kami utk balik ke Kelantan semula. Kami bertolak malam tu juga.

Esok pagi setelah semuanya selesai dikebumikan dan setelah selesai tahlil..kami mohon diri utk balik ke Penang. Sedih hati aku melihat suami aku yang mana mmg amat rapat dan amat menyayanyi ibunya. Pasti jiwanya terasa kosong meskipun aku berada sisinya…Kesian juga pada aku yang tidak sempat merasa kasih sayang dari Ibu Mertua dan tidak sempat bermanja dengannya.

Setelah kembali dari Kelantan barulah aku perasaan yang aku sudah lama tidak datang bulan . Seingat aku dah 3-4 kali aku check tp tak ada apa2.Aku belek Kelendar semula, tarikh akhir haid aku pada 27/4/1997. Aku pun terus buat pregnant test lagi ,rupa2nya kali ni ujian air kencing aku POSITIVE. Aku aku dah mengandung. Alhamdulilah.Aku pegi check di klinik dan Doktor mengesahkan aku mengandung tp berapa bulan tak pasti sebab haid yg terakhir pada April tp hingga May aku check x ada apa tanda yang aku mengandung lagi.

Tak kisah la berapa bulan mengandung ..Yang penting aku dan ada isi. Suami aku gembira sgt. Terasa kesedihan yang ditangggung akibat pemergian ibunya terubat. Mama aku lagilah Happy..cucu sulung la katakan…hehehe. Seperti biasa setiap bulan aku buat pemeriksaan di Klinik Kerajaan Jalan Perak. Aku ingt lagi hari pertama masa daftar..kena ambil darah dua botol kecik. Aku dah kecut perut. Aku takut sgt. Bila nama aku dipanggil saja..mula rasa sakit perut , nak kencing dan macam2..tp aku gagahi juga masuk bilik. Geramnya sebab dah beberapa kali cucuk kat tangan aku masih tak jumpa urat..aku bukan lah tembam sgt masa tu..nurse2 kat situ tak reti atau saja nak buat lawak. Aku ni menahan sakit dicucuk 2-3 kali..terus menangis. Diorg suruh aku rehat kemudian cuba cucuk lagi. Lepas 15 minit aku masuk balik dalam bilik. Aku nmpak Staff Nurse yang nak cucuk aku. Aku dah ketar balik. Tapi sekali cucuk saja terus dapat…lega.

Macam tu la aku ulang alik dari sebulan sekali hingga sebulan 2 kali ke klinik. Last check-up Doktor beritahu tekanan darah aku naik. Dia terus mintak suami bawa aku pegi ke Hospital Bersalin buat pemeriksaan. Aku pun pegi la sana..smpai sana ja Diorg suruh suami aku balik ambil pakaian aku dan anak sebab aku kena masuk WAD. Huh ! Tak sakit apa pun kena masuk wad ke ? aku dah standbye nak nanggeh la sbb tak penah berumah dalam Spital lagi. Sib baik misi kat sana baik2, diorg pun tahu aku muda masa tuh..yelah baru age 22..diorg pujuk aku kata kat sini x de Hantu..jgn risau, cerah & ramai org. Aku tak diberi pilihan terus pegi ke katil dan suami aku balik utk ambil keperluan lain. Aku ditempatkan di katil pertama(depan meja misi) sebelah tingkap.

Masa tu kandungan aku sememangnya dah cukup 9 bulan. Mengikut kiraan tarikh akhir haid , aku kena bersalin pada 01/01/1998 TAPI mengikut tarikh scan 7/3/1998. So, tarikh scan tu la betul sbb sampai awal bulan 3(aku masuk wad) aku still belum bersalin. Tensionnya kena admit awal. Kejab2 dipanggil masuk bilik utk check-up. Boringnya..malu pun ada. Mana taknya doctor muda2 hensem2..alahaiiiiii . Lepas admit 2-3 hari pun tekanan darah tak turun doctor cadangkan masuk air dan ubat utk bagi bersalin. Sbb katanya aku risau dan takut selagi tak besalin nanti lagi bahaya. So, aku pun x kisah la janji aku dan anak selamat.

10/3/1998
Tepat 10.00am aku pun dipanggil masuk bilik bersalin. Wad kelas 2 menempatkan 3 katil bersalin, aku ditempatkan ditengah. Nurse mula masukkan jarum ke tangan aku dan melilitkan satu lilitan ke pinggang aku..utk memeriksa jantung anak. Lebih kurang pukul 12 lebih aku dah mula rasa sakit, menyucuk2, aku pun panggil nurse tp bila diorg tengok..belum buka kata nurse. Adesss semakin lama semakin sakit. Aku dah mula pusing kiri kanan dan cuba kalih utk bagi keselesaan namun hampa..kesakitan aku melebihi segalanya. Aku pun panggil nurse lagi, Doktor memeriksa kata belum buka lagi. Doktor tanya aku nak bius tak..aku tanpa byk fikir terus jawab nak.

Selepas beberapa minit bius sakit aku semakin berkurangan dan ntah bila aku tak perasan aku terlelap dalam bilik bersalin. Aku sedar bila aku mula rasa sakit kembali. Masa tu lebih kurang pukul 5 lebih. Semakin lama semakin aku tak dapat menahanya. Aku sekali lagi memanggil misi sambil memusing musing badan aku..kain yang menutup separuh badan aku dah beberapa kali kebawah. Aku dah tak ada perasaan segan lagi dah.Aku asyik memanggil nurse.Nurse yang baik hati menyuruh aku mengucap dan membaca ayat2 suci serta doa memohon pada allah semoga permudahkan persalinan aku.Ya, Allah!! Sakitnya perut aku ni.

Lama2 badan aku terasa lemah. Pukul 7.00pm doctor datang memeriksa sekali lagi. Masih belum buka. Aku terus memohon pada doctor utk lakukan pembedahan. Aku dah tak mampu menanggung kesakitan ni lagi. Doktor pun nmpak aku semakin lemah dan dia beritahu utk sediakan peralatan semua, pembedahan akan dilakukan pada pukul 9 malam nie. Kesian suami aku, setia menunggu aku dikerusi luar tanpa makan dan minum apa2. Makcik yang sapu lantai memujuk aku mengatakan “ anak jgn risau, suami ada kat luar menunggu adik,dah beberapa kali dia mintak makcik tgk adik didalam”.

Aku memanggil manggil nurse utk meminta air. Aku dapat rasakan diri aku semakin lemah. Tapi menurut nurse aku tidak dibolehkan meminum air sebelum pembedahan. Aku lemah lagi. Tepat pukul 9 doktor datang pada aku dan buat pemeriksaan terakhir sebelum di tolak ke bilik pembedahan. Selepas memeriksa doctor mengatakan aku tak perlu dibedah kerana dah buka 2cm. Kita tunggu sekejab lagi. Aku pun tidak ingat bila masa doctor memecahkan air ketuban aku. Tapi aku dapat rasakan ia mengalir tanpa dapat kawal.Aku berasa letih. Harus menunggu lagi tak cukup kah penantian aku dari pagi tadi lagi…lebih kurang pukul 10 malam perut aku semakin menjadi-jadi..kesakitan aku semakin terasa. Aku dah menendang kain hijau yang menutup separuh badan aku tu dan memanggil doctor. Melihat kedaan aku yang tidak dapat menahan sakit dan semakin aktif meminta nurse mengantungkan kaki aku. Doktor dan nurse pun mula menjalankan operasi mereka. Mereka menyuruh aku push sepenuh tenaga bila terasa kesakitan tu.Rupanya ada masalah sikit. Kepala bayi tidak berada dikedudukan tengah. Doktor cuba untuk buat kepala bayi masuk pada kedudukan yang betul. Sakit ni tuhan saja yang tahu. Kemudian doktor menyuruh aku push lagi. Aku cuba beberapa kali dan aku sempat dengar doctor beritahu aku “ push lagi dah nmpak kepala baby”..dengan sekuat tenaga aku push ntah bila masa doctor toreh pun aku tak sedar dan akhirnya…lahirlah Puteri ku yang sulung tepat pada pukul 10.53pm.

Aku tidak sempat menatap wajah puteri aku kerana dia lemas dalam perutku. Mereka cepat2 bersihkan dia dan bawa ke mana ntah. Dimasa yang sama doctor mengeluarkan uri dan membersihkan semuanya. Aku terus meminta air dari nurse. Mereka memberikan aku milo. Keadaan aku lemah sgt. Doktor menjahit bekas torehan tadi sambil bersembang dengan aku. Aku beritahu doctor yang aku dah serik utk melahirkan. Doktor senyum sambil berkata, jgn cakap je tiba2 tahun depa kita jumpa lagi. Sebaik selesai semua staff nurse datang periksa. Jahitan tak kemas ! Terpaksa jahit semula. Aku bingung, jahit semula. Tapi kenapa ?

Nurse tu bagitahu aku yang jahitan lepas bersalin amat penting . Walau kita tak nmpak kecacatan tp suami dapat rasa nanti. Ermm aku tak faham masa tu…..

Jahitan kali kedua membuat aku terasa nyilu dan sakit. Tapi apakan daya….

Selesai semua, aku ditolak keluar dan aku disambut mesra oleh suamiku. Dia mengikut menolak katil aku smpai ke wad. Sampai di wad aku bertanyakan anak aku. Aku belum sempat melihat dia. Nurse beritahu aku esok pagi baru mereka hantar pada aku kerana anak aku lemas dah masih perlu dibawah jagaan mereka.

Suami aku tak henti2 mengucup pipi aku dan mengucapkan terima kasih kerana melahirkan puteri utknya.Aku pun berehat setelah penat seharian di wad bersalin akhirnya terlelap.

Keesokkan paginya nurse datang menghantar anak aku pada aku. Aku dengan tidak sabar terus mencium pipinya yang sedang nyeyak tidur.Aku terharu melihat puteri sulung aku. Puteri sulung aku menjadi rebutan nurse2 di sana dan dia dipangggil comel. Sesiapa saja yang datang melawat baby lain pasti akan singgah pada puteri aku kerana daya tarikannya yang kuat. Masa tu yang paling ketara adalah rambutnya yang Hitam dan lebat. Panjang pulak tu.Dia pulak putih, Nampak sungguh comel.Ada saja nurse yang akan datang berebut utk mendukung dia…keluarga aku ada datang melawat aku di hospital dan aku dapat lihat kegembiraan mereka .

Alhamdulilah…Selesai sudah cerita Puteri Sulung ku yang diberi nama NUR’ ELLIA SYAZZWINA(SyaSya).
Semoga menjadi anak yang solehah dan menjadi kebanggaan mama & abah juga pada Negara.

Hasil Nukilan : Mawar_Ungu

No comments: