Thursday, July 15, 2010

Rahsia Hatiku - Perkahwinan

Setelah mengharungi alam pertunangan selama setahun setengah, kata sepakat di ambil dan disempurnakan dengan ijab dan Kabul.


14/2/1997
Tarikh yang menjadi saksi tercetusnya ikatan yang lebih kukuh iaitu..Perkahwinan.Dengan Wang Hantaran RM4001, Mas Kahwin ( Seutas Rantai RM1900) ikhlas dari pihak lelaki (aku mita Rm301 ja), Sebentuk Cincin serta beberapa dulang barang hantaran menjadi penyeri masjlis. Yang bestnye masa tu age aku baru ja lepas 21 tahun. Terlalu muda. Mampukan aku mengharungi dunia yang lebih mencabar selepas ini.

23/3/1997
Tarikh kenduri dirumah aku. Tapi aku tak raikan dirumah..bukan apa nanti tak ada siapa nak kemas..so, kami sewa dewan sekolah yang berdekatan saja. Jemputan yang hadiri terdiri dari belbagai bangsa termasuk melayu, india , cina dan Indonesia. Cina tu sebelah mama aku la..yang indonesia pulak dari tempat keja aku..masa tu aku bekerja di kilang MCI(sekarang GUH) sebagai CLERK di PERSONNEL Dept. So, Indonesia sememangnya dibawah jagaan aku dan K. Liza(senior aku). Tak ketinggalan teman sepejabat..terharu sgt aku.

30/3/1997
Tarikh ni pula kenduri sebelah dia. Buat di Kelantan. Jauh tu yang jarak smpai seminggu. Kat sana buat kenduri simple saja sbb masa tu aruah ibu mertuaku sedang sakit. Tarikh ni juga adalah public Holiday utk Kelantan-hari Keputeraan Sultan Kelantan.

Disebalik kegembiraan ini terselit kisah duka. Hari ini jugalah air mata pertama aku tumpah selepas bernikah. Mungkin aku yg beremosional sgt tp ntah lah. Aku sedih kerana dia biarkan aku bersama adk beradik yang lain sedangkan dia keluar bersama fmly kwan dia utk pergi berjalan jalan dan sempat masuk ke kawasan istana sultan Kelantan. Aku terasa disisih dan sedih sekali. Adakah kawan dia itu lebih penting berbanding aku, atau aku yang terlalu sensetif. Tapi kenapa hingga kini aku masih tidak mampu melupakan saat2 menyedihkan itu.ia masih terpahat kemas dalam hatiku, mungkin kerana hari itu sepatutnya hari yg mengembirakan aku tapi terjadi sebaliknya...tertumpahnya air mata aku.

Apakah airmata pertama ini adalah petunjuk bahawa aku akan terus mengalirkan airmata utk sebuah ikatan yang telah ditakdirkan……..

Ya allah, kau berikanlah petujuk dan hidayah buat hamba mu yang lemah ini ..semoga masih ada sinar yang menanti dipersimpangan.


Hasil Nukilan : Mawar_Ungu

No comments: