Thursday, November 21, 2013

Cinta EdyZa

Aku memecut motorku laju,biarlah orang cakap 'biar lambat asal selamat' tapi apa aku peduli dengan pepatah itu semua.Bagi aku janji tempat yang aku tuju cepat sampai.Alah! Ajal mautkan di tangan Allah.Sedangkan yang jalan kaki pun kalau dah sampai masa, kena langgar jugak.Berpegang pada prinsip itu aku teruskan dengan hobiku itu.Apa lagi aku pecut la semampu mungkin.Mungkin aku warisi ini semua dari ayah aku kot! Bapak saudara sebelah ayah aku pun kalau bawa motor suka pecut jugak.Erm..like father like daugter la,hahaha

Sampai saja di rumah sebaik aku parking aja motor handphone aku berbunyi.Aku tahu sangat nada tu aku dah setkan untk nada mesej.Aku segera mencari handphoneku yang aku selitkan dalam beg sandang.Sebaik aku melihat nama si penghantar mesej aku terus melebarkan senyuman.

Edy:Ya Allah syg,lajunya bw moto.mcm pelesit

Nieza:hahahaa,mn tau?

Edy:laju sgt smpai lalu tp bie pun xprasan

Nieza:ya la tu

Edy:bie xmau duda sblm kawen tau;-)

Nieza:hahahaha

Selepas aku bermesej dengan Edy aku bersantai seketika dalam bilik.Sedang aku sedap-sedap dok relax tu adik bongsuku Zikri datang.

"Kak Ja,mak pange."

"Nak buat pa?" aku soal Zikri,Waa,..aku dah la letih.Nak relax sekejap pun tak boleh.

"Kak Ja!!,.cepat la mak pange!"Zikri mula mendesak.Aku bangun menuju dapur.Aku cari mak di dapur.Tak ada la pulak.Yang ada cuma adik On yang sedang asyik menonton tv.Ni adik aku yg no dua.Nurul Nadia namanya.
"Zikri!!!, .mana mak?" Aku tanya Zikri kuat.Tapi jawapan Zikri membuatkan temperature aku naik tiba-tiba.

"Mana ada!!,.mak pi rumah kenduri."Itulah jawapan selamba dia.Arghh...suka main-main betul budak ni.Aku dah la letih gler ni.Aku blasah jugak budak ni kang!

Minggu depan ada rombongan datang meminang.Aku kalut sakan la.Selepas arwah ayah tiada kami macam dah hilang tempat bergantung.Bila ada perkara yang macam ni terpaksa juga kami minta bantuan orang-orang kampung.Kita hidup dalam masyarakat kenalah saling membantukan.Alhamdulillah kami tak disisihkan.Aku amat berterima kasih pada keluarga kawan baikku Mira.Merekalah yang paling banyak membantu.Aku bersyukur kerana dalam saat-saat genting macam ni ada saja yang sudi menghulurkan bantuan.Allah Maha Pengasih lagi Maha penyanyang.

Hari yang di tunggu pun tiba.Aku berdebar gler,bukan senang wey nak jadi tunang orang ni.Tu belum nak kena nikah.Tapi tulah,teruk jugak aku kena kutuk sebab baru bertunang tapi dah siap ada pelamin.Sedap aja mereka nak kutuk walhal pelamin itu di sponsor sebenarnya.Aku,.kalau dah ada orang nak sponsor takkan aku nak tolak plak.Bak kata pepatah'pucuk di cita ulam mendatang la','kecil tapak tangan nyiru aku tadahkan'.Hari ini juga aku sangat berbesar hati bila kawan baik aku Zie sanggup datang dari Langkawi semata-mata nak menemani aku di hari bahagia ini.Ishh..apa senyum-senyum? Bertunang pun bahagia apa! Terima Kasih Zie! Kau teman terbaikku.

Akhirnya segalanya selesai,dalam debar aku bersyukur sangat so sekarang aku dah jadi tunang Edy..hahaha

Bie,.moga sayang dan cintamu padaku akan terus berkekalan hingga ke jingjang pelamin.Amin.
.........................................................
Hari ini majlis kenduri perkahwinan aku bersama jejaka pujaan hati.Letih betul rasanya hari ini.Bukan letih buat kerja tapi letih berfikir.Serabut serabai saja otak aku ini.Macam-macam yang aku fikirkan.Bukan senang rupanya untuk bergelar seorang isteri.

"Nieza!,.tu Mak Andam dah sampai." Mak saudaraku masuk memberitahu.Aku yang dalam keadaan fikiran yang serabut hanya diam membatu.

"Masuklah!!,. pengantin ada didalam." Kedengaran lagi suara-suara di luar mempelawa Mak Andam masuk barangkali.Sepatutnya hari ini aku perlu bersiap di kedai tapi memandangkan kesihatan aku yang tak berapa mengizinkan terpaksalah Mak Andam yang datang ke rumah.Aku di rias bak puteri.Yalah! Dah nama pun raja sehari.Warna pilihan baju pengantin kami ialah maroon.Meriah betul majlis.Aku ni ntah kenapa asyik seram sejuk saja badan ni.Apa taknya bila melihat waktu yang semakin hampir perasaan gelabah pun datang.Bukan sedikit gelabahnya.Gelabah gler beb!!!

Masa yang di tunggu telah pun tiba.Ketika upacara akad nikah aku yang berdebar lebih.Aku tak tahulah macam manalah dengan Edy.

"Kena mandi bungalah nampaknya tu!" Aku dengar suara-suara di luar.Apa kes plak tu?Sampai nak kena mandi bunga.
Aduh! Paniknya aku! Aku risik-risik orang di luar apa yang tak kena gamaknya.

"Abang hang la.Dah berapa kali tak lepas lagi ni.Dah pecah peluh dah tu." Orang yang di tanya menjawab sambil gelak-gelak.Aku lagi la,jantung aku lagi la semakin laju larinya.

"Dahh...macam ni tak boleh jadi.Bawa pengantin perempuan keluar.Mana tau kalau ada pengantin perempuan depan ni senang sikit dia nak akad." Lepas itu aku di iringlah keluar.Aku di dudukkan di depan pelamin.Aku pandang Edy.Alahai,..kesian plak aku tengok.Berpeluh-peluh.Pengapit yang ada di sebelah pun dah berpeluh sama sebab asyik menolong mengelap peluh Edy.

"Aku terima nikahnya ...... dengan mas kawin,..bla,bla,..(terpaksa dirahsiakan takut kena saman) tunai."

Lancar!

"Sah?"

"Sah!"

Maka sahlah aku bergelar isteri.Sekarang sampailah masanya untk sesi bergambar.

"Ada pesanan terawal dan terakhir untk ..pengantin perempuan.Kalau nak bergambar tu berhati-hati kepala jangan sampai teleng haa." Suara lazer mak cik aku sudah berbunyi.Adik mak aku yang bongsu.Aku tahu la mentang-mentanglah ada tahi lalat di mulut pun.Tak habis-habis dengan lazer dia.

Malam menjelang.Malam ni masih ada baki saudara mara yang masih bertamu di rumah kami. Bergelimpangan pakat tidur kat ruang tamu.Aku dalam bilik dengan Edy.Aku pun tak tahulah kenapa darah gemuruh aku semakin kuat.Bila Edy masuk dan menghampiri jantung aku ni semakin kuat mengepan darah.Aku kelu.Aduh! Paniknya aku! Edy duduk di sebelah aku di birai katil.Dia senyum kat aku.Aduh!!,.mengila betul perasaan aku malam ni.

"Kenapa ni sayang?"

"Hah! Bie..." Dan pandanganku pun semakin kabur...

"Sayang!!,sayang!!!,.." Aku rasa pipi aku di tepuk orang.Lembut.

"Nieza,...hiesy budak ni.Macam mana bleh pengsan plak ni?" Tu macam suara mak aku saja.Kecoh betul.Teruk betul! Macam mana plak bleh pengsan ni.Alahai malunya!
......................................................................

Setahun kemudian....

"Bie..." Aku laung kuat suamiku.

"Bie,..air ketuban dah pecah ni bie.." Terkocoh-kocoh Edy berlari mendapatkan aku.

"Ya Allah,sayang.Dah sampai masa nak bersalin ka ni." Edy ni aku sakit gler masih lagi nak tanya.Pinggang aku ni bagai nak patah dah ni.Sakit sangat-sangat.

"Sakit bie!!,.sakit sangat ni." aku dah mula menangis.Mak! Sakitnya mak! Begini rupanya mak aku melahirkan aku.Aku insaf seketika patutlah syurga di bawah tapak kaki ibu.Aku di bawa ke hospital.Dalam bilik bersalin Edy menemani aku.Edy nampak lagi cemas dari aku.Aku pula hanya mampu berdoa di dalam hati.

"Puan,..kepala baby dah nampak ni."

"Ya Allah." Hanya itu yang mampu aku ucapkan.Sakitnya memang usah dikata.

"Push,push,teran,teran lagi."Sekuat tenaga aku lakukan dan akhirnya.

"Uwek,uwek,uwek,.."

Tangisan pertama tapi aku masih rasa tak selesa.Aku dengar doktor berbincang sesama mereka.

"Puan!,.saya rasa puan akan dapat anak kembar."Itulah ucapan doktor yang membuatkan Edy ternganga.Aku dah tak mampu nak berkata apa-apa.Sakit kembali menyerang.Bila aku pandang Edy,Edy dah lembik dan akhirnya jatuh.

"Ya Allah,bie,..orang lain yang beranak dia plak yang pengsan."

Anak-anak kami dapat keluar dari hospital hanya selepas dua minggu.Alhamdulillah kami dapat sepasang kembar.Baby boy dan baby girls.Ermm..comey sesangat.Macam ibu dan abah dia la.Hehehe..

No comments: