Friday, June 3, 2011

Al Fatihah

Masih terbayang senyumannya saat kali pertama dia kutemu.

"Awak Shahira kan ?"pertanyaannya kusambut dengan senyuman ikhlas.
"Assalamualaikum" , tuturnya lagi. Dan aku masih terenyum.
"Awk ni memang suka senyum ye?".pertanyaannya membuat aku ketawa. Sebenarnya senyuman itu sekadar untuk menutup malu. Itulah kali pertama dia kutemui.

"Waalaikummussalam awak…ya, saya shahira".
"Dapat jugak saya dengar suara awak ye. Ingatkan hari ni saya kene cakap orang2 "..
Boleh tahan orangnya, miliki senyum yang manis juga mata yang cantik..kelakar orangnya..itulah kesimpulan awal yang dapat kubuat pertama kali bertemunya..

Dia hadir saat aku kesepian, lawaknya sering buat aku tersenyum. Aku tahu ada sesuatu yang tersirat jauh disudut hatinya..

"Maafkan aku Fahmi, hatiku telah dimiliki. Jangan kau sakitkan dirimu hanya disebabkan aku yang tak tahu menghargai". Tapi dia tetap dia.

"Takpe Sya, aku tetap disini untuk engkau. Jangan dihalang, kerana aku berhak menyanyagi sesiapa yang aku ingini. Jangan terlalu kejam pada aku shahira."

"Aku terpaksa menjadi kejam kerana aku sayangkan kau Fahmi. Aku tak nak kau sakit"

" Itu pilihan aku sya dan kau tak perlu bimbang. Aku tahu setakat mana kemampuanku. Kau boleh datang bila kau perlukan aku dan pergi bila-bila yang kau mahu sya. Aku tak kisah, Cuma jangan jauhkan diri dari aku. Aku tak sanggup",

Tak ku sangka Fahmi, hati mu tak selembut senyuman dan matamu.

Tanpa aku sendiri sedari, sudah lebih setahun perkenalan kami. Aku masih disini, meneruskan perjuangan yang entah mana penghujungnya manakala dia sudah mampu tersenyum senang diatas kerusi empuk. Luarannya telah jauh berubah berbanding dia yang dulu tapi hatinya masih sekeras dulu.

"Sya, malam ni aku jmput kau ye. Kita kuar makan, nak?"
"Kau tahu apa jawapan aku kan mi?"
"Ye, tapi aku akan terus bertanya. Kau buat ape tu?"masih ada ketawa dihujung ucapnya walau pelawaannya tak pernah ku terima.. Dan pastinya itu bukanlah kali pertama tapi sudah beratus kali ku kira. Begitu sabar kau melayan kerenahku wahai sahabat…

Hari ni aku menagis lg. tak prnah jemukah dia menyakiti hati aku. Gembira kah dia melihat aku sedih? Banggakah dia melihat air mata ini mengalir kerana dia?? Dia terlalu kejam. Tapi kenapa dia masih ku sayang. Adakah aku yg bodoh. Menyintai org yg tak pernah tahu menghargai dan mengabaikan orang yang menghargai.. aku kah yang bodoh…Ya Allah. Bantulah hambaMu ini, berikanlah aku secebis kekuatan untuk ku tabah menghadapi semua ini. Dan berikanlah aku petunjuk agar aku tahu apa yang perlu aku lakukan. Aku terlalu lemah tanpa bantuanMu Ya Allah.

"Kau menangis lagi sya?" aku hanya diam dan terus diankan..
Dia cukup mengenali aku walau hanya denagan satu mesej. Malah dia terlalu memahami .Tapi apakan daya, hatiku hanya satu.

"Cukup la Sya, aku tak sanggup lihat kau menangis. Air matamu terlalu mahal untuk dibazirkan pada manusia yang tak pernah tahu menghargai".

"Tapi inilah aku Fahmi, insan yang kau kenal hampir 2 tahun. Kau lebih mengenali aku kan ?" terdengar keluhan lemah dicorong handsetku..

"Ya Sya, aku tahu. Teruskan pejuangan mu. Anggaplah aku sebagai sebatang pokok di tepi jalan. Yang boleh kau singgah berteduh bila kau kepenatan dan pergi bila-bila yang engkau inginkan. Aku tetap disini" air mataku semakin laju. Aku memang tak layak untuk insan sebaikmu Fahmi.

"Dia minta izin aku untuk duakan aku Mi"esakan ku semakin kuat.
"Ape!" tinggi skali nada suaranya.
"Dia memang melampau Sya. Kenapa kau bodoh sangat?" aku terkedu. Tersentak dan tak mmpu bersuara. Mungkin tahap kesabarannya telah memunjak.

"Maafkan aku Sya, aku geram. Marah. Kenapa biakan dirimu disakiti sebegitu skali Sya. Aku begitu tak layak kah untuk kau?kenapa biakan dia lakukan sesuka hatinya. Kenapa kau seksa dirimu? Aku kecewa Sya, lebih kecewa dari saat kau tolak cintaku."

" Maafkan aku Fahmi, kita sama. Seperti mana kau sanggup sakiti dirimu untuk aku, begitu jugalah aku Mi. aku tiada jawapan lain. Maafkan aku."

Genap hari ini, sudah sebulan aku tak dia hubungi. Bukan satu malah sudah beratus kukira Mesej dan panggilanku tak dibalas. Agaknya dia sedang bergembira dengan teman barunya dan aku terus menanti dan menanti. Lamunan ku tersentak bila handset ku brlagu.

"Waalaikummussalam Mi" hapanku hampa. Kukira dia yang memanggil

"Selamat Hari Lahir Sya" hanya dia yang mengingati. Hanya dia yang menghargai. Dan malam itu aku tidur bertemankan air mata lagi.

"Takpe Sya, walau abangg rapat dengan dia abang takkan tinggalkn sya. Itu janji abang." Itulah janjinya suatu masa dulu. Alasannya, dia telah banyak menyentuh gadis itu, dan sebagai lelaki yang bertanggungjawab mana munngkin dia boleh memutuskan hubungan mereka. Aku malas malah dah terlalu penat untuk bertengkar. Cukuplah, kurelai apa shja yang dia inginkan.Aku bukan terlalu bodoh untuk biakn diriku disakiti sebegitu skali tapi pada pandanganku, walau takku izinkan dia tetap juga bersama perempuan itu. Dari dia melakukan sesuatu dibelakang aku, bialah kuterima smua itu. Sekarang janji hanya tinggal janji. Sibuk benarkah dia?

"Sya, kita keluar ye?esok aku akan balik kampung. Aku tahu kau akan tolak tapi skali ini aku mintak sangat. Boleh ye?" kali ini bersungguh benar ajaknnnya walau berkali ku menolak. Takpe la, dia telah banyak membantuku. Akhirnya pelawaannya ku terima..

"Terima kasih Sya, kau tahu betapa gembiranya aku" masih ku dengar girangnya suara Fahmi. Dapat ku bayangkan senyuman lebar dibibirnya..

Dia datang menjemputku. Dengan t-shirt berlengan panjang beserta jeans. Kulihat dia tetap bergaya. Simple tapi menarik ditambah pula dengan senyuman yang tak lekang dibibrnya. Jikalau aku temuimu dahulu sebelum dia, pasti kuhargaimu sepenuh hatiku Fahmi. Setengah hari kuluangkan masa bersamanya. Aku betul-terhibur. kulihat dia terlalu gembira dan aku senag dengannya. Sebelum melangkah keluar dari keretanya satu kotak hadiah berserta surat dihulurkan.

"kau tahu aku sayangkan kau kan Shahira"lembut suara itu mengetuk gegendang telingaku dan terus menusuk jantungku. Mata itu ku pangdang, sayu balasannya berbeza dari saat dia menjemputku td. Aku senyum dan menganguk perlahan.

"Jikalau ditakdirkan Nya aku milikmu, aku akan menjadi milikmu Fahmi" luahan ikhlas dari hatiku untuk insan yang telah terlalu banyak berkorban untukku.

************ ********* ********

Rantai pemberiannya masih dileherku. Lipatan surat itu kubuka lagi

Syahira…
Terima kasih kerana akhirnya kau sudi menerima pelawaan ku. Kau tahu semalaman aku tak mmpu melelapkan mata. Betapa aku tidak sabar menunggu kedatangan hari esok. Kau tahu Sya, aku sendiri tak mengerti mengapa aku terlalu menyayangi mu. Mungkin benar katamu. Seperti mana kau yang tak pernah jemu menunggu kasih dari dia yang tak pernah menghargai, begitu jualah aku yang tak pernah jemu mengharapkan secebis kasih darimu walau mungkin aku tahu aku takkan dapat merasainya.

Tapi aku bahagia Sya, walau sekadar penemanmu disaat kau disakiti aku tetap bersyukur. Sekurang-kurangnya aku masih diperlukan. Terima kasih Shahira, kehadiranmu terlalu bermakna menggantikan ibuku. Ingat pesanku Sya, kau carilah kekuatan untuk kau lebih cekal menghadapi liku hidupmu. Aku bimbang kalau-kalau pohonku ini tidak lagi dapat menjadi tempatmu berteduh. Aku takut kalau-kalau aku tak mampu lagi memimjamkan bahu ini untuk kau basahkan dengan air mata.

Sesunnguhny pecayalah Sya, mana mungkin aku sanggup biakan insan kesayangan ku bersendirian tapi takdir Tuhan siapa menyangka. Aku terlalu menyangimu Sya, aku harap kau juga harus belajar untuk menyangi dirimu. Di belakang dia ada kamu, dibelakangmu ada aku tapi dibelakangku tiada siapa. Aku terus berdiri teguh di sini pun hanya keranamu. Supaya aku dapat menahanmu dari jatuh, supaya kau tidak pernah merasa keseorangan menghadapi hidup ini. Yang pasti aku tahu kau gadis cekal Shahira. Aku sendiri belum pasti dapat menjadi secekalmu. Cukuplah setakat ini. Pangjang benar aku berceloteh. Aku betu-betul tak sabar menunggu esok Sya.

Ikhlas dari aku,
MOHD FAHMI

Air mataku terus mengalir laju. Hari ini, 28 ogos 2008 genaplah setahun pemergiannya. Mungkin dia terlalu baik untuk insan seperti aku. Aku masih Shahira yang dulu. Tapi Fahmi, kau tahu aku semakin kuat. Mungkin kerana aku tidak lagi punyai kamu untuk berteduh dan bersandar. Kemalangan yang meragut nyawamu itu terlalu ngeri untuk kubayangkan. Aku lah insan bodoh yang tak pernah tahu menghargai kasih sayangmu Fahmi. Maafkan aku..maafkan aku..

Aku..
Ingin mengapai awan,
membelah pelangi,
memeluk bulan,
menggapai matahari..
Namun..
Aku cuma insan biasa
yang hanya mampu menganyam mimpi,
yang hanya mampu melakar angan,
yang hanya mampu menitik rasa,
yang hanya mampu membait impian
kerana..
aku sekadar insan..

AL FATIHAH

********************************************************************************

No comments: