Thursday, January 29, 2015

KEAJAIBAN CINTA BAB 6

Bab 6
Qayyim mencapai telefon bimbitnya. Nombor telefon Minah Kepo yang disimpan di buku telefonnya dicari lalu didail. Sudah dua hari dia memberi peluang kepada Minah Kepo itu untuk membuat keputusan dan sudah tiba masanya gadis yang digelar Minah Kepo diberi tugasan. Mamanya pun sudah mula bising.

“Hello, macam mana keputusan kau? Bila boleh mula kerja?” tanya Qayyim kasar sebaik sahaja panggilannya dijawab.

“Tak reti nak bagi salam ke hah? Kita ni orang Islam. Herrr!” marah Qaseh tidak menjawab pertanyaan Qayyim. Lelaki sengal ni memang tak ada sopan santun.

Qayyim mengukirkan senyuman. Dia mengetuk dahinya apabila ditegur oleh Qaseh di corong telefon. Padan muka kau, Qayyim. Gelojoh sangat. Kononnya nak berlagak garang kena balik.

“Assalamualaikum, minah kepo a.k.a penyibuk negara bila kau nak mula kerja? Aku dah bagi kau masa dua hari untuk berfikir. Kalau kau mengelak juga aku pergi rumah kau.”

“Aku memang dok tunggu panggilan telefon daripada kau. Dah kau tak telefon macam mana aku nak beritahu keputusannya. Bukannya kau nak tinggalkan nombor telefon, sengal.”

“Dah kau tak minta. Aku tak mahu dengar kau membebel. Bingit telinga aku tahu tak. Sekarang ni aku nak tahu jawapan aje. Tak perlu intro panjang berjela.”

“Esok aku boleh mula dah.” jawab Qaseh pendek.

“Bagus. Nanti aku send kau alamat rumah aku. Pukul 8 pagi. Jangan lewat. Kalau lewat nahas kau.” Tegas arahan yang Qayyim tuturkan.

Terdengar dari corong telefon Qaseh melepaskan keluhan berat. Qayyim geli hati. Seronok rasa hatinya apabila dapat mengenakan gadis itu.

“Yalah. Dahlah. Aku ada kerja. Assalamualaikum, sengal.” Qaseh terus mematikan panggilan tersebut tanpa menunggu balasan daripada Qayyim.

Qayyim menggelengkan kepalanya beberapa kali sambil bibirnya tergelak kecil.

“Garang sungguh.”

Qayyim mengambil majalah lalu menyambung pembacaannya yang tertangguh.

*************

Qaseh membaling telefon bimbitnya di atas katil. Dia fikirkan itu panggilan daripada Aqasha tetapi lelaki sengal itu yang menelefon. Sudahlah suka menyakitkan hati pula tu. Dia sendiri tidak dapat membayangkan bagaimana dia nak bekerja nanti. Pasti sakit jiwa atau silap-silap boleh masuk Hospital Bahagia.

Qaseh sekarang sedang resah. Sudah berpuluh-puluh panggilan telefon dan berderet-deret pesanan ringkas yang dikirimkan kepada Aqasha namun tetap hampa. Tiada sebarang balasan yang boleh membuatkan hati Qaseh tenang. Aqasha tak pernah merajuk sampai begini sekali. Nampaknya Aqasha betul-betul bermaksudkan apa yang dia katakan semalam. Dia sudah meninggalkan Qaseh.

“Qasha, you pergi mana ni? I rindukan you.” rintih Qaseh sambil menyembamkan mukanya di atas katil. Matanya sudah bengkak kerana terlalu banyak menangis. Kepalanya pula diserang migrain. Qaseh risaukan Aqasha. Mana lelaki itu pergi?

Ketika Qaseh sedang menangis tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Telefon itu lantas dicapai lalu skrin ditatap. Nombor tidak dikenali. Siapa pula kali ini? Tak akanlah sengal tu lagi. Dia sudah pun menyimpan nombor lelaki itu. Mungkin Aqasha? Qaseh lantas menjawab.

“Qasha…” kata Qaseh sejurus panggilan itu dijawab.

“Assalamualaikum.”ucap pemanggil yang menelefon Qaseh.

Qaseh mengigit bibir. Suara milik seorang perempuan. Tetapi siapa?

“Waalaikumussalam. Siapa ni?” soal Qaseh ingin menghentikan teka-teki yang bermain di fikirannya ketika ini.

“Ini Datin Kursiah. Kamu kenal Qayyim kan?”

Qaseh berkerut dahinya. Qayyim? Siapa? Tak pernah dia dengar nama seperti itu. Silap nombor kot datin ni.

“Qayyim? Datin silap nombor kot. Saya tak kenal siapa tu Qayyim.”

“Tak kenal? Rasanya saya tak silap nombor. Inilah nombor yang Ayim kasi kat saya. Kamu ni Minah kan?”
Qaseh bertambah pelik. Sedap mulut dia sahaja panggil aku Minah. Mak ayah aku dah beri nama yang cukup cantik dah. Maksud pun baik-baik boleh pula ditukar. Ngomel Qaseh dalam hatinya.

“Tak. Saya Qaseh Zulaikha. Datin ni betul-betul silap nombor.” Nafi Qaseh.

“Kamu kenal lelaki muda yang lumpuh tak? Kamu diambil bekerja untuk menjaga dia. Kenal tak?” soal Datin Kursiah masih lagi tidak berputus asa.

Qaseh membulatkan matanya. Lelaki lumpuh? Fikirannya teringatkan lelaki sengal itu. Dia memang lumpuh dan hanya berkerusi roda. Tapi kenapa dia panggil aku minah? Qaseh menganggukkan kepalanya. Baru dia ingat yang lelaki itu menggelarkan dirinya Minah Kepo. Geramnya.

“Kenal,  datin. Saya akan mula bekerja esok. Kenapa Datin? ”

“Baguslah kalau kenal. Tak akanlah kamu masih tak tahu nama anak saya.”sinis sahaja pertanyaan daripada Datin Kursiah.

“Ya…eh, bukan. Saya terlupa. Dia ada beritahu nama dia Qayyim. Maafkan saya , datin.” Qaseh mengetuk dahinya.

“Boleh kita berjumpa petang ini? Ada hal yang saya nak bercakap dengan kamu.”

“Baiklah, datin.” Qaseh terus bersetuju tanpa banyak berfikir. Gementar juga apabila berhadapan dengan datin ni. Rasa meremang habis bulu tengkuknya.

“Kita jumpa di tasik. Pukul 5.00 petang.”

“Insyaallah, datin.”jawab Qaseh lagi.

Klik! Panggilan telefon terus ditutup.

“Sombongnya. Sama juga seperti anaknya. Apalah nasib aku ni?”

Qaseh berkata sendiri lalu membaringkan dirinya semula.

*************

“Kamu bekerja ni ikhlas ke atau hanya nak mengambil kesempatan atas diri Ayim?” soalan itu terpancul dari mulut Datin Kursiah selepas Qaseh melabuhkan punggungnya di sebelah Datin Kursiah.

Qaseh mengukirkan senyuman paksa. Berdebar-debar hatinya apabila berhadapan dengan wanita yang cantik bergaya ini walaupun usia sudah separuh abad. Usia langsung tidak menghalang Datin Kursiah untuk bergaya. Datin, pastilah kena berkemas selalu.

“Insya ALLAH, saya ikhlas. Saya ikhlas nak menjadi kawan kepada Qayyim.”

“Kenapa kau tinggalkan dunia hiburan kau hanya untuk menjadi penjaga kepada Ayim?” tanya Datin Kursiah lagi umpama seorang anggota polis menyiasat penjenayah. Mukanya juga langsung tiada secalit pun senyuman. Hanya wajah yang sinis terpapar.

“Dunia hiburan? Maksud datin?’ Qaseh kurang mengerti.

“Tak akanlah saya nak tolong cakapkan pula. Kamu ingat saya tak tahu kamu kerja apa dahulu. Lebih baik kamu terus terang. Nanti kalau saya yang berterus terang takut kamu sakit hati pula.”

Qaseh mengigit bibirnya. Jarinya bersilang antara dua. Menahan rasa gentar dan gementar yang dihadapi ketika ini.

“Maafkan saya, datin. Saya berhenti bekerja hanya semata-mata nak menjaga Qayyim kerana saya ingin mengubah kehidupan saya. Saya nak….”

“Mengubah kehidupan kamu dengan menumpang kekayaan Ayim? Itu maksud kamu?” Datin Kursiah mengangkat kening kanannya sambil merenung tajam kepada Qaseh.

“Err bukan. Saya dah tak nak bergelumang dengan dosa dan sebab itulah saya menerima tawaran Qayyim untuk menjadi penjaganya. Saya minta maaf kalau datin merasakan saya seperti itu. Kalau bagi datin saya tidak layak untuk menjadi penjaga kepada anak datin, saya rela jika datin menolak saya.” Qaseh berkata pasrah.

“Boleh percaya ke cakap kamu ni?”

Qaseh hanya menjawab dengan anggukan kecil yang sudah cukup membuatkan Datin Kursiah faham.

“Saya tak tahu apa istimewanya kamu ini sampaikan Ayim merayu-rayu nak kamu jadi penjaganya. Saya setuju untuk menerima kamu sebagai penjaga anak saya tetapi ingat sekali kamu lukakan hati anak saya, seumur hidup kamu akan menderita. Faham?”

Qaseh bertambah gementar dengan amaran daripada Datin Kursiah itu. Adakah betul dengan keputusan yang dia lakukan sekarang? Qaseh risau. Dia boleh lihat dari kata-kata Datin Kursiah yang Datin Kursiah tidak bermain-main dengan setiap kata-katanya. Qaseh mengigit bibir.

“Faham, datin.”jawab Qaseh tersekat-sekat. Wajahnya ditundukkan.

“Baguslah kalau kamu faham. Esok pukul 8 perlu ada di rumah saya. Saya baik dengan orang yang baik dengan saya dan saya akan menjadi kejam dengan orang yang sakitkan hati saya dan keluarga saya. Kamu tak perlu takut dan risau. Saya bukan gila nak bertindak sesuka hati.” tambah Datin Kursiah lagi selepas melihat wajah Qaseh yang kelat. Cantik. Patutlah Qayyim mendesak sangat menyuruhnya bersetuju.

“Insya ALLAH, datin. Saya akan menjalankan kerja saya dengan baik.” Qaseh menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya hati dia sedikit lapang apabila mendengar kata Datin Kursiah itu.

“Saya minta diri dulu. Saya tak akan ungkit siapa kamu dulu kerana semua manusia ada sejarah silamnya masing-masing. Tapi untuk sekian kali saya letak ego saya ke tepi hanya untuk merayu agar kamu jangan sakitkan hati Ayim. Saya tak suka tengok dia menderita lagi. Ingat ya.” Datin Kursiah mengukirkan senyuman. Dia bangkit dari duduknya lalu membetulkan bajunya yang sedikit terselak ke atas.

“Insya ALLAH  datin.” Ujar Qaseh turut bangun sebagai tanda hormat. Tangannya dihulurkan untuk bersalam dengan Datin Kursiah.

Datin Kursiah menerimanya dengan senang hati. Dia percaya Qaseh adalah pilihan yang tepat untuk menjadi penjaga kepada anaknya.

“Gilalah. Tak pernah rasa berdebar-debar sampai macam ni sekali.” Kata Qaseh sendiri selepas Datin Kursiah melangkah jauh dari situ. Dia mengurut dadanya. Nafasnya di tarik lalu dilepaskan perlahan.

***************

“Macam mana mama? Mama setuju?” Soal Qayyim yang sudah awal-awal lagi tunggu di hadapan pintu menunggu kepulangan Datin Kursiah.

“Ayim ni. Tak sabar-sabar. Bagilah mama masuk dalam rumah dulu.” Datin Kursiah mengukirkan senyuman.
Qayyim tersengih. Merah mukanya apabila ditegur oleh Datin Kursiah. Dia cuma risau jika Datin Kursiah menolak permintaannya. Dari tadi dia tidak senang duduk. Sesekali kepalanya dijengukkan memandang ke luar pintu menanti kepulangan Datin Kursiah.

“Patutlah anak mama ni beria-ria sangat nakkan si Qaseh tu. Rupanya cantik.” usik Datin Kursiah sebaik sahaja melabuhkan punggungnya di atas sofa.

Qayyim berkerut dahinya.

“Qaseh? Siapa Qaseh?” tanya Qayyim. Mama aku ni tersalah orang ke?

Datin Kursiah ketawa kecil.

“Nama perempuan tu punya cantik boleh pula Ayim namakan dia Minah. Mama ingatkan tadi mama tersilap nombor dah. Rupanya nama dia lain, Ayim beritahu mama lain. Pandai ya Ayim reka sendiri.” Mata Datin Kursiah melirik memandang Qayyim sambil bibirnya mengukirkan senyuman.

Qayyim menggarukan keningnya. Aku yang salah rupanya. Qaseh.. Sedap dan sesuai dengan orangnya juga.

“Mana ada Ayim reka. Dia yang beritahu Ayim.” nafi Qayyim tergagap-gagap.

“Yalah tu. Mama terima tapi mama tetap nak beri dia tiga bulan tempoh percubaan.  Kalau dia gagal, mama akan buang dia. Okey?”

Qayyim mengangguk.

“Terima kasih, mama.” Qayyim memusingkan kerusi rodanya mendekati Datin Kursiah. Dia mendekatkan mukanya ke muka Datin Kursiah lalu satu ciuman dihadiahkan di pipi Datin Kursiah.

“Sama-sama. Ayim dah makan ke belum ni?”

“Dah. Tadi Kak Yati buatkan Ayim bubur ayam.”jawab Qayyim sopan.

“Kamu sampai bila nak jadi tuan besar kat dalam rumah ni, Ayim? Bila kamu nak mula kerja?” suara Datuk Qairi mencelah perbualan dua beranak itu. Dia yang baru sahaja pulang dari  kerja berjalan menghampiri Qayyim dan Datin Kursiah.

“Abang, nanti Ayim bersedia Ayim pergi kerjalah. Sekarang ini biarkan dia berehat dulu.”ujar Datin Kursiah. Kasihan dia melihat Qayyim. Setiap kali suaminya dan Qayyim bertemu muka pasti ada sahaja yang dihamburkan oleh Datuk Qairi. Datuk Qairi tidak pernah kisah dengan diri Qayyim.

“Rehat, rehat, rehat. Sampai bila? Sampai syarikat tu bangkrup?” soal Datuk Qairi sinis. Tali leher yang tersemat di lehernya dirungkai kasar. Matanya mencerun kepada Qayyim yang sedang menunduk merenung lantai.

“Mama, papa Ayim masuk bilik dulu.” ujar Qayyim dan berkira-kira mahu menolak kerusi rodanya.

“Duduk situ! Jangan nak cuba mengelak. Aku belum habis cakap.”arah Datuk Qairi kuat menyebabkan Qayyim tidak jadi untuk beredar dari situ.

“Abang, cuba berlembut sikit dengan anak tu. Kasihan Ayim.” Datuk Kursiah menasihati Datuk Qairi. Tangannya mengusap lembut bahu Qayyim agar Qayyim bersabar apabila berhadapan dengan Datuk Qairi yang tidak pernah memikirkan perasaan orang lain.

“Berlembut pun tak guna, Siah. Sampai bila nak terus terperuk dalam rumah ni? Jadi mayat hidup? Sampai bila?” Datuk Qairi terus-terusan mempersoalkannya.

“Papa, maafkan Ayim. Ayim tahu Ayim dah banyak susahkan papa dan mama. Cuma Ayim perlukan masa untuk semua ini. Ayim tak boleh nak berhadapan dengan orang luar lagi. Ayim rasa terhina.” luah Qayyim dengan nada suara perlahan. Hatinya tiba-tiba diundang pilu dan fikirannya terfikirkan tentang orang sekeliling. Sesungguhnya Qayyim takut untuk menghadapi dunia luar. Dunia luar begitu kejam baginya.

“Terhina? Terhina sebab kau cacat? Tak boleh berjalan? Macam tu?”

Qayyim mengangguk.

“Memang pun kau patut rasa terhina. Kau ni jenis yang tak boleh terima kenyataan, tahu tak? Aku tak suka orang yang lemah. Aku paling benci dengan orang yang senang putus harapan macam kau. Hanya kerana keadaan kau seperti ini, kau jatuh. Kau biarkan dunia ketawakan kau. Kau memang lelaki lemah. Lelaki dayus.” Hambur Datuk Qairi melepaskan geramnya. Jari-jarinya ditunjalkan kepada Qayyim yang sedang menunduk merenung lantai.  Langsung tidak mengangkat kepala.

“Abang! Tolong…” rayu Datin Kursiah. Dia hiba melihat Qayyim apabila dihina sebegitu. Hatinya turut berasa kesannya. Datin Kursiah sendiri tidak pernah tahu apa niat sebenar Datuk Qairi berkelakuan kasar terhadap Qayyim. Padahal dulu sebelum Qayyim lumpuh, Qayyimlah yang paling menjadi kebanggaan Datuk Qairi. Kata pujian dan kata manis sering menutur di bibir Datuk Qairi menceritakan kepada sahabat-sahabatnya tentang kehebatan Qayyim. Tapi sekarang itu semua tiada erti lagi. Apa niat Datuk Qairi yang sebetulnya?

“Kau tahu menjerit, menangis dan meraung-raung seperti orang tidak siuman. Kau tak pernah cuba melakukan sesuatu untuk membuktikan bahawa kau masih berkuasa seperti dulu. Aku tak sangka aku akan ada anak yang terlalu menyerah seperti kau.” Datuk Qairi menambah lagi tanpa menghiraukan rayuan Datin Kursiah. Qayyim harus sedar dari lamunan panjang.

“Abang, minum air dulu ya. Pasti abang dahagakan?” Datin Kursiah cuba mengalih perhatian Datuk Qairi. Dia mengambil secawan kopi yang baru sahaja dihidangkan lalu diserahkan kepada suaminya.

“Ayim minta diri.” Qayyim lantas memusingkan kerusi rodanya meninggalkan ibubapanya di situ. Dia tidak mahu terus-terus dihina lagi. Cukuplah. Dia tidak kuat.

“Tengoklah anak awak tu.” Datuk Qairi menggeleng kepalanya. Air kopi dihirup perlahan.

“Sabar abang. Dia perlukan masa untuk terima semua ni. Jangan terlalu pressure dia. Nanti dia bertambah kusut.”

“Biarlah. Saya tahu apa yang saya buat. Awak tak perlu masuk campur.” Datuk Qairi tetap dengan keras kepalanya.

Datin Kursiah hanya mampu melepaskan keluhan. Dia hanya mampu bersabar sahaja dengan sikap Datuk Qairi. Kalau ditegur nanti melenting.

“Esok ada seorang pekerja baru. Dia ditugaskan untuk menjadi pembantu Ayim.”khabar Datin Kursiah apabila fikirannya tiba-tiba teringatkan gadis yang dijumpai petang tadi.

“Siapa?”

“Qaseh Zulaikha.”

“Hmm.” Hanya itu saja yang dibalas oleh Datuk Qairi. Briefcasenya disambar. Kakinya laju memanjat tangga meninggalkan Datin Kursiah berkeseorangan di situ.

“Sabar sajalah dengan suami aku ni.” Datin Kursiah berkata sendiri. Dia turut bangun dan menuju ke dapur.

****************

“Arghh! Aku bukan lelaki lemah! Aku bukan lelaki dayus!” Qayyim menjerit kuat. Barang-barang yang ada di atas meja dibaling. Rambutnya ditarik. Air matanya turut meluru keluar tanpa henti.

Qayyim betul-betul rasa tercabar dengan setiap butir bicara yang dihamburkan oleh papanya tadi. Dia kuat. Dia bukan seperti apa yang dituduh oleh Datuk Qairi tadi.

“Aku kuat. Aku tak lemah. Aku bukan mayat hidup.!”  Jerit Qayyim lagi. Kali ini cermin meja soleknya menjadi mangsa tumbukannya. Cermin kaca pecah berderai. Tangannya juga turut mengalami kecederaan. Darah yang mengalir dibiarkan sahaja.

Harga dirinya dianggap telah diperlekehkan oleh papanya sendiri. Selama ini dia sihat, papanya begitu menyokong dia tetapi apabila dia jatuh sakit, kenapa harus Datuk Qairi merendah-rendahnya seperti itu?

“Aku akan buktikan yang aku bukan seperti tuduhan yang papa lemparkan. Aku akan buktikan.” Qayyim menggenggam tangannya kejap. Air matanya disapu.

Dia akan bangkit dari semua ini. Dia nak membuktikan pada dunia yang dia masih lagi berguna. Dia masih lagi mampu setanding dengan orang lain walaupun dia lumpuh. Qayyim yakin dan pasti. 



 bersambung.... 

No comments: