Tuesday, January 27, 2015

Curang - Part 1


Part 1

“Hmm, mane abang ni tak balik-balik lagi ni?” Fathia menunggu suaminya pulang sejak petang tadi. “Dah pukul 1 pagi dah ni.” Fathia mengeluh pelahan. Dia betul-betul sunyi apabila ketiadaan suaminya. Kalau lah ada anak.

Sudah 2 tahun mereka berkahwin, mereka belum tiada rezeki untuk menimang cahaya mata. Ibu mentuanya selalu menghina dirinya. Kata dirinya mandul tidak boleh mengandung. Bukan dia nak, dia pun inginkan seorang anak. Tapi belum ada rezeki. Fathia hanya mampu berdoa. Tanpa dia meminta, air mata mengalir pelahan-lahan di pipi gebu milik Fathia. Dia terlelap di atas sofa.
_______________________________________________________________________________

Kereta BMW milik Hakimi memasuki perkarangan rumah banglo miliknya. Dia mengeluh. Kalau lah ada anak. Tidak perlu dia balik lewat macam ni.
Hakimi membuka pintu rumahnya. Alangkah terkejut apabila terpandang isterinya sedang nyenyak tidur di atas sofa. ‘Mesti Fathia tunggu aku balik.’ Hakimi melangkah perlahan-lahan menuju ke arah Fathia. Tidak mahu Fathia terjaga.

Hakimi duduk di tepi sofa lalu mengelus perlahan rambut milik Fathia. ‘Sayang, abang mintak maaf. Abang sayangkan sayang. Abang tak nak sayang menderita lagi sebab anak.’ Hakimi mengucup lembut bibir mungil milik isterinya.

Fathia terjaga. Terkejut dia melihat suaminya di hadapan dia. “Eh, abang dah lama abang balik? Mintak maaf. Thia terlelap tadi masa tunggu abang. Lewat abang balik. Banyak kerja?” Fathia menyalami tangan Hakimi.

Hakimi sebak dengan layanan Fathia. Kalau lah Fathia tahu apa yang dia sudah lakukan terhadap isterinya, adakah Fathia akan tinggalkan dia? Fathia terlalu baik untuk di lakukan seperti itu. Fathia jaga makan pakai dia. Layanan Fathia tidak pernah cacat celanya. Semuanya sempurna. Cuma, dia inginkan seorang anak. Anak dari benihnya. 

“Hey, abang kenapa ni? Abang penat? Abang dah makan? Thia ada masak makanan kegemaraan abang. Abang nak makan? Thia panaskan. Abang pergi mandi dulu. Lepas tu kita makan.”

“Abang dah makan tadi dengan kawan abang. Thia tak makan lagi?”

Terkejut Fathia. Dia menunggu suaminya untuk makan bersama. Sudah lama dia tidak makan bersama suaminya. Suaminya selalu outstation. Hmm. Fathia menggelengkan kepalanya. “Belum, Thia ingatkan nak makan dengan abang hari ni. Thia dah lama tak makan dengan abang.”

Hakimi rasa bersalah apabila terpandang wajah isterinya yang berubah kelihatan mendung. 

“Dah berapa kali abang cakap. Kalau Thia nak makan Thia makan jangan tunggu abang. Nanti sakit siapa yang susah? Abang juga.” 

Terkejut Fathia mendengar suara suaminya yang tinggi. Suaminya tidak pernah meninggikan suaranya. Fathia cuba menahan air mata yang ingin mengalir. Dia menunduk kan wajahnya.

“Thia mintak maaf. Sepatutnya Thia call abang dulu. Hmm, Thia mengantuk. Thia tidur dulu. Selamat malam.” Laju Fathia bangun dari sofa lalu memanjat tangga. Sampai di bilik tidurnya, air mata yang ditahan laju keluar dari matanya.

‘Arghhh! Bodohnya aku. Yang aku pergi tengking isteri aku tu kenapa?! Dia tunggu aku nak makan sama-sama tapi aku pergi marah-marah dia plak. Mesti dia terasa dengan aku.’
____________________________________________________________________________

Hakimi menapak ke bilik tidurnya. Dia terpandang susuk tubuh Fathia terbaring di atas katil mereka. Dah sebulan dia tidak ‘bersama’ Fathia. Bukannya Fathia tidak mahu tapi dia sendiri tidak mahu. ‘Arhh. Kalau bersama pun bukannya dapat anak. Tetap tak jugak.’ Dia menghempas pintu biliknya lalu menuju ke bilik tetamu. Dia mahu tidur di bilik tetamu.

Fathia menangis teresak-esak. ‘Sampai hati abang. Dah sebulan kita tak tidur bersama. Abang dah berubah. Abang dah tak macam dulu.’ Fathia memeluk erat batal Hakimi. Bagaikan dia memeluk Hakimi. Dia betul-betul rindukan Hakimi.
____________________________________________________________________________

Keesokkan hari, Fathia bertemu dengan kawan baiknya, Suraya. Mereka makan tengah hari bersama kerana Hakimi tidak akan pulang pada tengah hari itu.

“Su, aku dah tak tahu nak buat apa lagi. Bukannya aku yang mintak tak nak  anak. Tapi belum ada rezeki lagi. Kimi betul-betul dah berubah sekarang.” 

Suraya menarik tanga sahabatnya lalu mengelus lembut tangan itu.

“Thia, kau kena banyak bersabar. Mesti Kimi ada masalah dekat pejabat.”

“Masalah pejabat? Kitorang dah berjanji. Masalah pejabat tak akan  buat balik kat rumah. Dulu, masalah pejabat jugak, tapi dia tetap layan aku dengan baik. Tapi sekarang, jangan kan nak ‘bersama’ aku, tidur sekatil pun dah tak nak.”

Terkejut Suraya mendengar. “Are you serious?” “Yes, I’m. Dah nak dekat sebulan dah kitorang tak tidur sekatil. Dia selalu tidur dalam bilik tetamu. Aku rindukan dia. Aku tak nak kehilangan dia. Aku dah tak ada siapa-siapa lagi kecuali dia. Mama dan papa dah lama tinggalkan aku.”

“Kau sabar, Thia. Satu hari nanti, Allah akan makbulkan doa kau, Thia. Kau banyakkan berdoa. InsyaAllah, Allah akan bantu kau. Kau  jangan nangis macam ni, dah tak cute dah aku tengok. Lap air mata kau tu.” Suraya menghulurkan tisu kepada Fathia. ‘Kesian kau Thia. Kimi tak patut buat kau macam ni.’

“Oh ya, next week, aku nak kenalkan kau dekat fiancée aku.”

“Fiancee? Kau dah bertunang? Bila? Sampai hati tak beritahu aku.” Terkejut Fathia mendengar.

“Kitorang baru lagi bertunang. Tunang pun tiba-tiba. Aku tak sempat nak jemput kau dengan kawan-kawan yang lain. Family aku je yang tahu. And kau sorang je kawan aku yang tahu. Aku tunang dah dekat sebulan dah.”

“Oh really? Siapa tunang kau? Congratulations, Su. Handsome tak tunang kau? Dia atau suami aku lagi yang handsome?” Fathia mengangkat kedua-dua belah keningnya.

“Eh, kau ingat tak Haris yang aku cerita kat kau dulu. Haris yang kitorang putus sebab dia nak kat orang lain. Btw, aku tak pernah jumpa suami kau pun. Macam mana aku nak tahu. Nanti aku kenalkan kau. Next week. Kau jangan tak datang pulak. Kita jumpa kat sini jugak.” Suraya begitu bersemangat untuk perkenalkan tunangnya kepada Fathia.

“Ooo. Haris yang tu. Dah tu kekasih dia macam mana? Okey, aku janji. Kat sini, next week. Okey. Aku happy bila kau happy, Su.”

“Kekasih dia aku tak tahu. Tapi dia cakap, dorang dah berpisah dah.”

“ooo.” Fathia hanya menganggukan kepalanya saja.
____________________________________________________________________________

Fathia tersenyum melihat kereta BMW milik suaminya terparking di bawah porch rumahnya.

“Assalamualaikum.”

“Lewat Thia balik.” Tiada secalit senyuman pun di wajah Hakimi. Yang ada wajah yang masam.

“Thia kan dah beritahu abang, Thia pergi jumpa kawan Thia. Kebetulan dia ada kat KL.” Fathia melabuhkan punggungnya di sebelah suaminya. Dia mengucup pipi suaminya. Lama. Dia betul-betul rindukan suaminya.

Hakimi bangun dari kedudukan lalu berjalan menuju ke dapur. Fathia kecewa dengan layanan dingin Hakimi. Fathia mengekori Hakimi ke dapur.

“Abang, next week Thia nak keluar dengan kawan Thia, boleh?” Fathia sedikit takut kerana Hakimi masih dalam keadaan marah.

“Pergilah. Next week abang tak ada. Outstation.” Hakimi menuangkan air ke dalam gelas.

“Berapa hari abang nak pergi?” ‘Abang nak tinggalkan Thia lagi?’ Fathia mengeluh pelahan.

“Ermm, maybe 3 days.”

“Ooo. Nanti Thia kemaskan pakaian abang.”

“Abang nak keluar sekejap. Nak jumpa kawan.” Belum sempat Fathia membalas percakapan Hakimi, hakimi telah menghilangkan diri di dalam kereta.
Setitik air mata turun laju dari pipi gebu Fathia. “Abang, Thia rindukan abang.”
____________________________________________________________________________

Fathia rasa kepalanya di hempap batu. Sakit sangat. Hari ni, Suraya nak kenalkan tunang dia kat Fathia. Dan, kelmarin Hakimi pergi outstation. Hm, terpaksa pergi klinik laa jawabnya.

Fathia cuba bangun untuk ke bilik air dengan berhati-hati. Selesai mandi Fathia bersiap untuk pergi ke klinik. Dia sudah tidak tahan dengan sakit yang di hadapinya.
____________________________________________________________________________

“Tahniah, puan. Puan mengandung 3 minggu.” Fathia terkejut mendengar ucapan dari mulut doctor muda di hadapannya. “Men..gan..dung?” Air mata Fathia mengalir perlahan. Akhirnya, Allah makbulkan doanya.

“Ya, puan. Boleh saya berjumpa dengan suami puan?”

“Suami? Maaf, suami saya outstation.”

“Ooo. Kalau macam tu. Temu janji seterusnya, saya nak jumpa dengan dia, ya puan.”

“InsyaAllah.”

Setelah mendengar penerangan dari doctor muda itu, Fathia segera menelefon suaminya, tetapi panggilan tidak di jawab. ‘Meeting kot’
Fathiah memandu kereta dengan berhati-hati. Dia menuju ke café tempat dia berjanji dengan Suraya.
____________________________________________________________________________

“Suraya!” Fathia memeluk Suraya dengan gembira.

“Kau kenapa ni, Thia? Hakimi marahkan kau lagi ke?” Terkejut Suraya apabila melihat Fathia menangis di dalam pelukannya.

“Tak.” Fathia melepaskan pelukannya.

“Habis tu?” Suraya mengerutkan dahinya.

“I’m pregnant!” Lalu Fathia memeluk Suraya. Bertapa gembiranya dia.

“Alhamdulillah! Thia, akhirnya Allah makbulkan doa kau! Dah berapa bulan?”

“3 weeks” sambil menunjukkan 3 jarinya.

“Aku tumpang gembira. Nanti aku dapat anak buah baru. So, hubby kau dah tahu?”

Fathia mengeluh perlahan. “Dia outstation.”

“Kau tak call dia?”

“Tak angkat. Busy kot. Nanti la aku call dia. So, where is your fiancée?” Fathia 
menukar topic. Tidak mahu pertemuan mereka bertukar menjadi hambar.

“Haris tengah cari parking. Nanti dia datang.”

Semasa Fathia dan Suraya berbual, seorang lelaki datang menegur mereka.

“Sayang?”


Fathia terkejut. Dia kenal dengan suara garau itu. Fathia mengangkat wajahnya. Lalu wajah lelaki itu di pandangnya. ‘Abang!’


Bersambung...


No comments: