Tuesday, June 29, 2010

Anakku Masuk Wad

Salam dan selamat sejahtera semua.

Saja nk coretkan kejadian yg tak disangka2 baru2 ni(24/6/2010). Syanie masuk Hospital kena Jahit dijari kelingking tangan kiri - 3 jarum.

Citer dia bermula petang tu syasya(kakak) tengah mop lantai, syanie (adik) lak basuh pingan. Byk pingan kot smpai tak celuih nak letak kat sinki syanie pun pegang satu mangkuk nak pi simpan kat rak. Nak jadi cerita, tiba2 dengaq kedekangGg!!!..aku(mama syanie & syasya) pun toleh la..tgk2 syanie dah tertiarap kat lantai ngan kaca pecah berderai...aku panik !! tgk plak darah byk yg kluaq kat lantai.

Abah syanie pun cepat2 angkat syanie dan terus tengok tangan kot2 ada kaca yg melekat lagi..bila luruskan jari kelingking kiri ja..darah terus memancut tinggi tanpa henti.Aku dah macam nak pitam. Syanie mula nak menanggis dan syasya pun panik. Abah syanie mintak kain terus balut tangan syanie dan terus bawa ke hospital Lam Wah Ee ditemani oleh syasya. Aku kat rumah terus bersihkan serpihan kaca2 dan terus mop lantai..

Dan selesai bersih semua..aku masuk bilik..baru aku menanggis..menanggis smpai bengkak mata. Aku risaukan syanie. masih terbayang darah yg banyak kluaq. Dalam Hati aku cuma mampu memohon pada allah supaya melindungi syanie dari bahaya...

Dah puas menanggis, aku call abah syanie kat hospital. Masih dalam Emercency room.
Aku susah hati.risau. Lepas tu aku cal lagi dan di beritahu yg syanie kena admit. tp utk malam nie tidur umah dulu, esok pagi baru admit.

Aku tak sabaq tunggu syanie balik.Setibanya saja dia dirumah..aku terus peluk dia...dan hanya "maaf kan mama sayang"saja ayg mampu aku lafaazkan.Tp mmg syanie seorg yg tabah dan kuat..kata2 pujuk dia amat menusuk ati aku. "mama tak payah lah mintak maaf, bukan salah mama, ni semua kan dah takdir"..ya allah anak sekecil ni lebih tabah dari aku...Terima kasih ya allah, aku pasti yg aku pernah melakukan kebaikan hingga kau kurniakan pada aku anak2 seperti mereka (syasya & syanie).

Aku terus tanya pada syanie apa yg berlaku di hospital. syanie pun cerita penuh semangat. kakak syasya ikut menemani di dalam bilik kecemasan. Kakak syasya yg peluk adik dan pujuk adk..kak syasya yg tunggu adk smpai habis.Tp kak syasya ada kluaq kejab. aku tanya syasya..kluar utk apa ? Dia jawab..menanggis sbb tak tahan sedih tgk adk sakit. Yang buat aku terharu lagi..syasya jaga syanie penuh tanggng jawab yg tak berbelah bagi..sampai pegi tandas buang air besaq pun syasya yg tolong cucikan..

Syasya, besar sunggoh pengorbananmu sebagai seorg kakak.

Lepas saja citer syanie x sabaq2 dah belek hp dia..apa lagi mesej dari cikgu idham la..cikgu tution dia. Ilang sakit2 sumer..tp aku tak kisah..tgk dia senyum aku dah hepi.


Buat Cikgu Idham.,
Tima kasih sbb selalu rajin bermesej ngan syasya & syanie...2 beradik ni boring sgt kat umah...

Kluaq wad hari ahad pagi. sepatutnya sabtu malam dah boleh kluaq tp dengaq kata Cikgu Idham nak lawat, syanie terus mintak tahan smpai ahad. Tambah happy Untie Liana Ngan Uncle Yien pun mai, siap bawa puttu mayung lagi..sedappppp..hehehe . Pastu Untie ros, uncle Man ngan kimi mai,pastu abah mai ngan mamu ambios, mamu krul mai ngan anak dia. Aku Terharu sgt dan tima kasih pada yg sudi melawat syanie..tu semua bagi kecerian kat syanie walau tgh sakit. Syanie kluaq wad hari ahad tgh ari. Tp ari selasa ni kena pegi balik utk follow up. Syanie dapat MC smpai rabu ni (6 hari) sakan lah dia.

Kat bawah ni ada pic2 kenangan masa dia sakit...

Thanks pada semua Pelawat



Ni lah wajah syanie yang paling suram..biasanya syanie riang dan lincah.
Adk lekas baik k..kami semua syg adk. muah muah muah kat pp gebu adk.


Kesiannya..pic ni paling menyayat hati..masil blur2 lepas sedar dari pengsan..balik wad lena balik.

Ni la Cikgu Idham. Cikgu Tution Syanie n Syasya.
Sempat gak melawat anak murid....:-)



Ni la pelawat2 syanie..mmg meriah dalam bilik nie..sempat lepak atas katil sebelah lagi.
mentang2 lah pesakit tu dah balik





Sempat lagi bergambaq dalam bilik permainan kat spital.

Ni Bil Spital utk 2 hari..nasib baik ada insurance cover..hehehe
2 hari je dah kena RM1,500++


No comments: