Monday, September 29, 2014

Pengalaman Bersalin Put3 Bongsuku...#Ellisya# part-2

Masuk ja dlm bilik tu aku terus rasa seram sejuk tapi tak la rasa sejuk mcm member2 cerita.mungkin aku jenih tahan sejuk kot…atau terlebih takut..ntahla. Lepas tu Doc & nurse soal jawab ka ajak sembang ntah la...aku layan je la. Bila suruh aku bangun utk bius ja aku rasa pinau. Berpeluh macam balik jogging. Suruh aku duduk tunduk peluk benda apa ntah…mulalah pencarian urat kat tulang belakang. Sesi ni aku paling siksa. Urat Oh urat dk sembunyi kat mana sampai doc cari tak jumpa. Yg aku rasa aku dicucuk 4x baru selesai. Sakit ni aku saja yg tau..masa cucuk tu dlm otak aku dah kata..ni adalah kali terakhir aku bersalin. X mau dah sbb sakit kena bius.! Berpeluh aku tahan sakit. Menitik ayaq mata aku walau aku tak menanggeh…huhuhu wahai anak2 dalam dunia ni termasuk aku..ingt lah setiap pengorbanan IBU kita ketika mengandungkan dan melahirkan kita. Tiada sakti dapat membalas budi mereka melainkan ksh syg dan doa kita utk mereka.

Selesai sudah sesi bius aku baring balik, doc bedah Tanya ada rasa tak kat kaki dia suruh aku angkat . Ermm x rasa dah. Mcm x dak kaki pun ada. Masalah2. Aku x berani nk tgk lampu kat atas takut aku pengsan nanti. So aku relax ja. Doc/nurse bius ada bhgian bahu aku..dan doc/nurse bedah ada bhgian kaki. Masing2 memainkan peranan sendiri. Doc/nurse bedah asyik nyembang ja aku risau dah satgi depa ralit jahanam perut aku. Dalam sembang sumbang doc bius x lepas check drip. Dah la drip kiri kanan tangan..ntah apa2. Awat x drip kaki semua huhu sakit tau dak…….arghhhhhh perut aku dipotong panjang 9/10.

Tiba2 dlm sembang aku nmpak 1 tali doc bedah pasing kot ataih perut. Tali pusat aku ka ? ghupanya tali tu depa Tarik ka ikat utk buka perut kot. Lepastu doc/nurse mula tekan perut aku. Ada la tekan serentak dlm 3-4 kali dan aku boleh rasa ada benda dah keluar dari perut aku.. aku rasa berat sikit kat kaki…tiba2 uwWaaaaaaaa…Alhamdulilah baby aku dah keluar dah…Welcome my dear to New World..lepas menanggis nurse bawa keluar utk dicucikan. Aku menahan sabar x tgk lagi baby. Aku biar doc/nurse buat keja dulu. Dlm pada tu aku ada Tanya 2-3 kali bila boleh tgk baby..nurse jawab nanti sedang dibersihkan. Heran aku smpai aku siap x kan baby aku x bersih2 lagi..depa guna mesin basuh ka ? ermmm

Masa aku ditolak keluar utk dipindahkan ke bilik selepas bersalin, aku Nampak hubby dan anak ke2 aku. Sian anak aku dgn baju sekolah lagi. Letih tunggu aku smpai terlena kat bangku panjang. Aku suruh nurse panggil hubby aku nk bagi uri. Yg surprisenya hubby aku masuk je dia Tanya mana anak ? aikkk dia yg tunggu kat luaq x kan nursei x tunjuk anak. Dia kata mmg belum tgk. Dia nmpak nurse tolak sorang baby tu masuk lif tapi x habaq apa kat dia..x tau tu anak sapa. Lepas tu nurse bilik ni tolong Tanya rupanya baby aku dah di bawa ke WAD kanak2 tingkat atas. Aku suruh hubby aku pi tgk. Ada masalah serius ka smpai x sempat nk tunjuk kat kami. Aku mula x sedap ati.!


Hubby aku pun naik la tingkat atas melawat baby…..tapi lepas tu aku tunggu x dapat apa2 brita. Nak naik tgk x boleh. Nk bangun pun x boleh huhu. Nk kol hp x dak. Alahaiii moga Allah melindungi baby aku….tu saja yg aku mampu buat masatu….
 Foto ni hubby ambik masa kat wad kanak2. lepas 2 jam bersalin. Girl 3.6kg...Alhamdulilah...

No comments: