Monday, October 20, 2014

Happy Birthday ke-15 Puteri ke-2ku # Syanie Wanie Ninie# - 2014

AlLaH SelaMaTkAn KaMu.. AlLaH SelaMaTkAn KaMuuuu….. AlLaH SelaMaTkAn NuR ElliA SyazzwanI.. AlLaH SelaMaTkAn KaMu……….

4/10/2014 Genap usia put3 kedua ku – 15 tahun.

Dah siap Plan nk suprisekan dia…hehe…..semua persediaan dibuat di rumah maktok kat Jelutong. Elok dia sampai je semua org nyanyikan lagi Hepi Besday…Syanie terkejut terharu smpai menitik ayaq mata…ayaq mata aku pun dah bertakung.. hehe

MMg simple ja majlis ni..Cuma fmly function tapi boleh Nampak dia hepi sgt…

Hepi Besday kak Ngah….semoga menjadi anak solehah dan sejuk mata menandang. Bukan emas permata atau duit ringgit yg mama hajatkan…cukup lah sekadar sentiasa menemani mama dan menjadi anak yg baik untuk mama. Smga kak ngan Berjaya di dalan bidang yg kak ngah minat….amin.


 muka terharu dan terkedu hehe

 Besday Girl  

 sila sila

 kak yOng vs kak ngah

cOmey tak Besday GiRl ?  

 cute nye bear 

 Abah pun pakai topi besday...hehe

 With fmly adk aku (boy)

My Sweets Family 

 comotnya

layan karenah sikecik

Thursday, October 9, 2014

# Ellisya # cucuk 3 Bulan


Harini nk update pasal Ellisya kena cucuk kemarin – 3 Bulan.

Alhamdulillah semuanya ok.

Lahir 1 Bulan 2 Bulan 3 Bulan
Berat 3.6kg 4.2kg 4.9kg 5.6kg
Panjang 49cm 53cm 54cm 58cm
Lilit Kepala 35cm 37cm 38cm 39cm
BMI 13.9 14.9 16.8 16.9


Masa sampai klinik dah pukul 3.50pm. Alhamdulillah ada 2 orang ja so x payah tunggu lama2. Masa masuk dlm bilik nurse mula2 depa ukur panjang pastu ukur kepala. Masa tu Ellisya dah perati lain macam ja..rasa asing kot ramai2 dk kerumun dia hehe. Masa bogelkan dia nk timbang dia punya gedit2 smpai nk baca bacaan jarum pun susah. Jarum pun gedit2 sama mcm dia…last2 mai misi yg cekap sikit ketuk dinding dia teralit sat…cepat2 ambik bacaan. Dia sejuk kot sbb bogel.
Tunggu Giliran

Masa check suhu badan 37.3. ops misi kata x leh cucuk sbb panas sikit padan dia. Alamak kena mai lain plak nanti..ermmm. Misi soh jumpa Doc sbb mcm demam. Tunggu sat dlm 5 minit ja masuk jumpa DOC. Doc cakap ok ja boleh cucuk. 37.5 baru demam..dah pulak ! Doc soh p ambik suhu lagi sekali. Pi check balik kali ni 36.8. Uiks main2 ka. So boleh cucuk la. Misi 2-3 orang kelam kabut masuk bilik nk cucuk sbb depa kata x boleh. Ishh nk ikut cakap DOC ka MISI ni ? lepas tu..cucuk je…Doa smga x demam ye Ellisya.

Letak dia atas riba, peluk pegang kuat2 kaki dia..dah mula nanggeh. Dia rimas rasanya. Lepas tarik ja jarum keluar dah diam. Tapi lepas tu x sempat masuk dlm keta dah lena..Tidurlah syg…anak mama kuat Cuma letih saja kan. Balik dari klinik terus singgah kamdar nk cari kain utk buat “ Bantal BucuK” Ellisya hehe


Dari masuk kamdar smpai keluar kamdar Ellisya lena. Jenuh dukung smpai lenggoh tangan huhu…anakku punya pasal ok jer. Balik singgah Bazaar beli cucuk udang nyum3.


Malam tu mai semangat nk buat sendiri pulak. X dan2 nk antaq pi jahit. Mula la kerja mengunting dan menjahit yg dah tinggal dari zaman sekolah…belasah jer janji hasil dari mama kan Ellisya..
 Dah Siap pun " Bantal Bucuk "

 Tutup muka sebab cerah hehe

 OTW nak lena tu..hepi tgk dia peluk bantal bucuk dia

Ambik bau dulu..baru lagi belum bucuk la

Monday, September 29, 2014

Foto Terbaru ~ Baby Ellisya ~ usia 2-3 bulan.

Renyeh smpai x nampak mata...hepi la tu 

 Ceria warna2 Ellisya pakai kan...cygggg mama



 Lepas Mandi..sejukkk

 Suka muncunggg...

 Bestnya Lena...

 Gaun merah p kenduri kat seberang 

 jgn kacau nk tidoq

 nak kawan ngan Minie je la

 Princess in PINK

 Muka Ngantuk

 Cantik tak kak tOn


 Heyyy Jebatt..

 Ni Masa sebulan



 Princess in Red


 Masa Cukur Kepala...genab sebulan( 30 hari )

 Apa Usyarr2




Pengalaman Bersalin Put3 Bongsuku...#Ellisya# part-3

Semalaman nk lena x boleh..rasa lenggoh badan sakit pinggang. Tgk2 nurse mai tuang air kencing..aikkk bila masa aku kencing ? x rasa pun…ishh3. Masa paling siksa nk bangun. Ya Allah bukan rasa sakit kat luar ni tapi sakit kat dalam. Takut terbuka sama kalau paksa2. Ishh x tau nk menjuloq mengiring mcm mana lagi nk bangun. Siap kena pegang kepala katil punya nk kesot. Setengah jam pusing pi pusing mai baru leh bangun. Dah bangun ok dah. Disebabkan penuh bilik tu aku dah boleh turun bawah ke wad. Aku ada request nk tgk baby kat tingkat atas..nurse kta nanti suruh hubby bawa pi. Pemalas punya nurse. Nk keja senang ja.! Dah la aku x tau apa brita pasal baby lagi. Mana la hubby aku ni. Pukul 10am aku turun ke wad. Dapat katil tinggi. Naik naik susah turun susah. Tunggu2 sampai kul 1pm baru hubby mai ngan anak2 dan mama aku. Mee Hong pun ada sekali. Aku kalut Tanya pasal anak dulu. Hubby kata anak ok alhamdulilah. X dak masalah semua cukup. Dalam soal jawab x habis nurse pun mai antaq baby. Ni la rupa baby masa nurse bawa mai. Siap ngan uniform wad kanak2 lagi hehe…aku konfius..anak aku ka ? awat mcm jepun ? awat mata sepet ? awat idung x tinggi ? tapi tetap Nampak comel di mata aku alhamdulilah..syukur pada Allah. Aku x sempat nk peluk baby sebab maktok ngan kakak2 dia dah serang. Ermmm kena tunggu giliran la nmpaknya……
Anak cina ka melayu ka jepun ni ??? konfius..

Bersama Maktok

Bersama Kak Yong 

 Bersama Kak Ngah

Aunty Mee Hong & MakTok

Lepas sesi bergambar barulah turn aku plak..apa lagi keterujaan aku hanya Aku & Allah saja yg tau..aku rasa tenang rasa bhgia sgt. Aku x sangka aku dah bersalin dan ada baby lagi… ingt dah monopos..hehe. Bermulalah episode baru. Rasa gayat pun ada. Mana nk dukung baby, nk bagi susu badan, nk salin pampers, nk ikat barut/bedung….bab susu badan ni heran. X reti bagi. Terlupa ka apa ntah la..tapi masa anak no 2 dulu mmg susu badan penuh sbb x keja..boleh plak. Cukup plak stok. Ni mcm tak ok ja..siang ok ja baby lena nyenyak..malam dia buat hal kat wad. X leh lena..dk menanggeh lapaq. Bagi susu pun x dapat..last 2 malam nurse tlg jaga..TQ nurse. So mama baby sambung lena…dekat subuh baru nurse mai gerak bagi baby balik….mcm tu la smpai hari ke3 dah boleh keluar wad. Wah lega. Penamat segala bab !! Jom balik rumah…

Special thanks to my Lovely prenz :
1)      Fidah yg sempat temankan aku kat spital 1 malam Hehe
2)      Mee Hong yg 2 kali mai melawat
3)      Amy mai melawat & bantu aku masa pitam kat spital
4)      Rose mai melawat & sponser acar ikan kering talang
5)      Liana mai melawat & sponser nasi kandaq  
Dan utk semua teman2 seperjuangan lepas ni topic BABY je la kita hehe


Terima kasih juga tak terhingga pada kawan2 yg byk sedekahkan barangan baby. Mmg jimat byk sbb semua dah ada. TQ Amy, Rose, Liana, Ashobah, Kak Nor, Siti Fatimah, Siew Lan & kim. Dan Million thanks to all prenz kerana x pernah jemu memberi nasihat, pandangan dan ilmu disepanjang aku mengandung hingga bersalin dan smpai lani……

Tamat sudah crita bersalin ku ini.....jumpa lagi yeee daaaaaaa

Pengalaman Bersalin Put3 Bongsuku...#Ellisya# part-2

Masuk ja dlm bilik tu aku terus rasa seram sejuk tapi tak la rasa sejuk mcm member2 cerita.mungkin aku jenih tahan sejuk kot…atau terlebih takut..ntahla. Lepas tu Doc & nurse soal jawab ka ajak sembang ntah la...aku layan je la. Bila suruh aku bangun utk bius ja aku rasa pinau. Berpeluh macam balik jogging. Suruh aku duduk tunduk peluk benda apa ntah…mulalah pencarian urat kat tulang belakang. Sesi ni aku paling siksa. Urat Oh urat dk sembunyi kat mana sampai doc cari tak jumpa. Yg aku rasa aku dicucuk 4x baru selesai. Sakit ni aku saja yg tau..masa cucuk tu dlm otak aku dah kata..ni adalah kali terakhir aku bersalin. X mau dah sbb sakit kena bius.! Berpeluh aku tahan sakit. Menitik ayaq mata aku walau aku tak menanggeh…huhuhu wahai anak2 dalam dunia ni termasuk aku..ingt lah setiap pengorbanan IBU kita ketika mengandungkan dan melahirkan kita. Tiada sakti dapat membalas budi mereka melainkan ksh syg dan doa kita utk mereka.

Selesai sudah sesi bius aku baring balik, doc bedah Tanya ada rasa tak kat kaki dia suruh aku angkat . Ermm x rasa dah. Mcm x dak kaki pun ada. Masalah2. Aku x berani nk tgk lampu kat atas takut aku pengsan nanti. So aku relax ja. Doc/nurse bius ada bhgian bahu aku..dan doc/nurse bedah ada bhgian kaki. Masing2 memainkan peranan sendiri. Doc/nurse bedah asyik nyembang ja aku risau dah satgi depa ralit jahanam perut aku. Dalam sembang sumbang doc bius x lepas check drip. Dah la drip kiri kanan tangan..ntah apa2. Awat x drip kaki semua huhu sakit tau dak…….arghhhhhh perut aku dipotong panjang 9/10.

Tiba2 dlm sembang aku nmpak 1 tali doc bedah pasing kot ataih perut. Tali pusat aku ka ? ghupanya tali tu depa Tarik ka ikat utk buka perut kot. Lepastu doc/nurse mula tekan perut aku. Ada la tekan serentak dlm 3-4 kali dan aku boleh rasa ada benda dah keluar dari perut aku.. aku rasa berat sikit kat kaki…tiba2 uwWaaaaaaaa…Alhamdulilah baby aku dah keluar dah…Welcome my dear to New World..lepas menanggis nurse bawa keluar utk dicucikan. Aku menahan sabar x tgk lagi baby. Aku biar doc/nurse buat keja dulu. Dlm pada tu aku ada Tanya 2-3 kali bila boleh tgk baby..nurse jawab nanti sedang dibersihkan. Heran aku smpai aku siap x kan baby aku x bersih2 lagi..depa guna mesin basuh ka ? ermmm

Masa aku ditolak keluar utk dipindahkan ke bilik selepas bersalin, aku Nampak hubby dan anak ke2 aku. Sian anak aku dgn baju sekolah lagi. Letih tunggu aku smpai terlena kat bangku panjang. Aku suruh nurse panggil hubby aku nk bagi uri. Yg surprisenya hubby aku masuk je dia Tanya mana anak ? aikkk dia yg tunggu kat luaq x kan nursei x tunjuk anak. Dia kata mmg belum tgk. Dia nmpak nurse tolak sorang baby tu masuk lif tapi x habaq apa kat dia..x tau tu anak sapa. Lepas tu nurse bilik ni tolong Tanya rupanya baby aku dah di bawa ke WAD kanak2 tingkat atas. Aku suruh hubby aku pi tgk. Ada masalah serius ka smpai x sempat nk tunjuk kat kami. Aku mula x sedap ati.!


Hubby aku pun naik la tingkat atas melawat baby…..tapi lepas tu aku tunggu x dapat apa2 brita. Nak naik tgk x boleh. Nk bangun pun x boleh huhu. Nk kol hp x dak. Alahaiii moga Allah melindungi baby aku….tu saja yg aku mampu buat masatu….
 Foto ni hubby ambik masa kat wad kanak2. lepas 2 jam bersalin. Girl 3.6kg...Alhamdulilah...