Thursday, May 15, 2014

Scan 4D masa 30W......terujanya....

Assalamualaikum….

Jumpa lagi. Kali ni xcited nk cerita bab scan 4D. Masa anak sulung ngan no 2 tak da lagi scan 4D. so teringin gak la..kan dah kata ni baby yg last. Nak gak pic kenangan masa dlm perut lagi hehe.  Kebetulan ada Klinik kat Seberang Jaya buat Offer Scan 4D + Foto + CD ONLY rm65. Terus teruja. Padahal tgh demam ni. Demam dah hari ke 5 tapi batuk, selsema masih ada. Rasa sakit dada masa batuk. Siap rasa nk terkucil…huhu.

Sebelum tu nk citer cikit ni masa pegi check up Isnin baru2 ni 12/5/2014. Sepatutnya pegi keja pagi tu dan balik petang baru check up. Tapi dah demam ni hubby soh pi pagi. X yah pi keja..ishh dah la org nk save cuti.Tapi apakan daya..kuturutkan jua la..nanti tak pasal2 hubby berletiaq lagi sakit. Smpau klinik Jalan Macalister Rd dlm kul 8.00am. Lepas aku turun dari keta, hubby pun gi parking la..sana susah parking. Aku pun masuk la gi register. Letak buku pink kat kaunter aku pun duduk. Tapi aku rasa rimas sbb haritu ramai sgt sebab apa. ooO baru teringat esok tu Wesak Day. Jadi public holiday. Semua mai check up arini la…adoila…stresss…panaihhh.

Tetiba ja aku rasa berpeluh..lepas tu seram sejuk(Bukan citer antu k). Badan rasa ringan. Aku pun bangun nk cari nurse nk bgtau aku nk pitam ni…tiba2 aku rasa ada org pegang lengan aku. Dengar kecoh2 kata ada org nk pengsan. Isshh sapa plak nk pengsan ni. AKu ka ?? konfius gak. Rupanya mmg aku la..dengar kecoh misi2 soh bawa masuk rehat kat dlm bilik doctor. Ada dengar misi tu bgtau kata “ Puan ni ada Kencing Manis” mungkin Hypo. ADoila…menatang apa tu.? Dalam pada aku baring kat katil aku dengar misi2 kalut soh pi beli ayaq yg kurang manis, siap check BSP, BP pastu ambik darah aku 1 tiup huhu kejamnya…tapi yg best ada misi tlg picit kepala..selesanya….hehe.

Lepas Check tgk BSP ok ja 7.0. BP 140/100. Tinggi gak. 2x check sama. Check suhu aku..DEMAM. kena berletiaq ngan misi sbb dah demam 2 hari tapi x pi klinik/spital. Bukan x mau pi..tapi aku takut kena admit la…..lepas tu misi bagi segelas air soh minum muka pun dah merah sikit(misi kata masa pengsan muka pucat). Aku pun bangun la duduk.rehat ja sbb x payah tunggu kat luar…nanti doc mai check. Senangnya…..Tapi yg best hubby aku leh tak tau apa..lepas parking dia masuk dlm tgk aku x dak kat depan..dia ingt aku dah ada dlm bilik doc utk check up. .ermmm bertuahnya…

Balik tu aku makan ubat terus tidur. Dapat rehat hari selasa lagi kan Wesak Day. Rabu baru masuk keja. Ada org tegoq nmpka badan susut. Heran sunggoh. Aku bukan diet pun. dulu masa diet x susut2. Pe kes ni ? dah la berat x naik, kencing manih, batu karang + demam aku mula risau baby kat dalam. Aku kat luar ni x kisah sgt…yg kat dalam lebh penting. Mula la aku pikir yg bukan2. Utk puas hati aku..aku nekad utk pegi SCAN 4D.

Anak sedara aku rekomenkan aku Poliklinik Marina kat Seberang Jaya. Ada offer rm65. Balik ja keja, mandi2 rehat sat. Hubby balik keja terus gerak ke sana. Smpai dlm kul 9.00pm. kena tunggu giliran lak. Dlm 9.35pm baru aku dapat masuk. Doc bertudung labuh, baik dan peramah. Bila Doc soh baring ja..aku mula teruja tapi yg lebih teruja hubby aku la..x sabaq. Dari awal scan smpai last dia ja Tanya soalan smpai aku x dak soalan nk tanya dah…ye la kan dan lama x dak baby ni lebih2 hubby mmg suka budak2..

Lepas smua selesai kami pun ingt nk makan nasi Arab kat Tesco seberang jaya tapi dah pukul 10.15pm x sempat dah. SO decide balik ke Pulau dan makan kat Nurul Ikan Bakar jer…Lepas makan smpai umah dlm kul 1.00am. mandi sikit makan ubat..terus lena..letih.

                                              Ni Pic2 yg dapat snap....Muahhh kak pp gebus tu..



 Ni semua ukuran baby. Nampaknya ukuran lebih pada usia, Doc jangka leh berat 3.5kg keatas. Sbb usia 29w tapi ikut ukuran dan 31/32w.


Assalam Baby,
Tahu tak baby, mama, abah, kak long dan kak ngah teruja sgt dan x sabar nk sambut baby. X sabar nk peluk baby, nk cium baby, nk dukung baby, nak jaga baby, nk belai baby dan semuanya….Walaupun masa mengandung baby, mama rasa terlalu payah dan mcm2 dugaan, mama x kisah asalkan baby sihat dan sempurna serta baby gembira untuk menjadi ahli keluarga Mama dan Abah.

Baby
Tahu tak, ada org rasa mama frust sebab baby bukan lelaki. Sebab kan mama dah ada 2 org puteri sebelum ni. Tapi mama x pernah kisah pun, abah pun sama tapi sebab apa org2 sekeliling yg kisah sgt. Anak lelaki ka anak perempuan ka x menjanjikan syurga pun utk ibubapa. Nape org masih nk pertikaian dan bangga dgn anak lelaki. Mmg la sebolehnya smua ibu bapa ingin merasa utk mendapatkan anak lelaki dan perempuan tapi inikan Amanah Allah dan semuanya pun dgn izin Allah. Kenapa kita mesti pertikaikan. Selama ni mama besyukur dgn 2 org anak mama yg comel dan baik. Setakat ni x ada masalah pun jadi napa mama harus memilih jika ini yg terbaik utk mama…kan baby ? Mama tgk ramai yg ada anak lelaki pun kucar kacir juga hidup. Ramai di pusat serenti. Jadi kat mana yg harus dibanggakan. Ibu bapa yg Berjaya adalah yg dapat mendidik anak2 menjadi anak yg berguna dunia dan akhirat. Tapi dari zaman dulu smpai sekrg manusia masih cetek ilmu..biarlah..

Baby,
Bagi mama, didikan ilmu dunia dan akhirat tu penting utk kesejahteraan hidup . Bukan terletak pada anak lelaki atau perempuan. Jadi baby jgn risau sbb mama , abah dan kakak2 semua terima baby dgn perasaan teruja dan x sabar sgt2. Smga baby menjadi Anak yg solehah, berakhlak serta berilmu dunia dan akhirat…aminnn. We LoVe U So MuCh…..




Thursday, April 24, 2014

Alhamdulilah skrg kandungan aku ni dah masuk 7 bulan (28 minggu). Tinggal lagi 2 bulan lebih saja sbb aku dah nak kena admit masa 38 minggu. Doc cakap x boleh tunggu hingga 40 minggu sebab aku kan kena cucuk insulin. Tak kisah pun mcm mna asalkan yg terbaik aku terima ja.
Yg sebelah aku tu member aku Fidah. Dia pun preg tapi kurang sebulan dari aku. Tak sangka kami boleh berduet dah la tempat duduk kerja sebelah2 hehe…Aku sebelum raya, dia plak lepas raya.

Jutaan Terima Kasih buat Sahabatku Zai Zamree sbb bantu snap pic yg comey2 ni…ada gak kenangan terindah utk baby bongsu aku yg bakal lahir ni !! (Ambik berkat baby Zai yg MashaAllah kiutt Miut ni.)
  
Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..

Hasil Nurkilan:
Mawar_Ungu

Thursday, April 17, 2014

KETERUJAAN YG MENGUSIK JIWA.

15/4/2014 - Aku pi check-up kat MH. Doc ada Tanya sebab apa tunggu sampai lepas 15 tahun jarak baru nk mengandung balik. ?? Mcm mana nk jawab pun x tau. Sebenarnya aku dah tk pikir pun nak preg lagi tapi ada byk sebab yang buat aku trima dan teruja dgn kandungan ni. Salah satu sebabnya ialah :

Aku tahu aku preg masa bulan DEC 2013. Sebelum tu dlm bulan JUNE(6/6/2013)  abg ipar aku meninggal dunia akibat Runtuhan Jambatan Ke2 Pulau Pinang. Kematian Abg ipar mmg beri impak yg besar utk kami terutamanya suami aku. Kerana Arwah byk membantu kami. Aku mmg takut, risau, sedih bila dapat panggilan dari adk aku bgtau suami aku pengsan masa buat pengecaman mayat sebaik saja mayat dikeluarkan dari timbunan batu/besi yg runtuh tu dan dah di hantaq ke Hospital Besar Pulau Pinang. MasyaAllah apa yg dah jadi ni. Aku yg dari Jelutong terus tuju ke GH.
Abg hampir rebah tidak sedarkan diri sewaktu buat pengecaman mayat.
Abg pengsan dan di bawa ke Hospital Besar Pulau Pinang
Keadaan di tempat kejadian. Kereta Mangsa Arwah Tajudin B Zainal Abidin

Abgg,
Abg tahu tak , sampai saja kat Spital, syg nmpak kak Pah(biras) dan anak2nya turun dari Van Polis yang bawa mayat arwah. Syg dah kaku. Terlupa kejab ngan abg. Lepas syg tenangkan kak Pah barulah syg teringat abg. Syg terus meluru masuk ke kaunter. Rupanya abg dah berada dlm bilik kecemasan yg penuh dengan wire2 dibadan abg. Syg rasa lemah masa tu. X tahu nk menanggis kat sapa, tak tahu nk peluk sapa dan tak tahu nk cakap apa. Syg rasa lemah sgt tgk keadaan abg masa tu.Yg syg tahu hanyalah menanggis sambil peluk abg. TIba2 syg rasa takut kehilangan abg.

Syg panggil nama abg tapi abg masih pejamkan mata. Syg tahu abg dah sedar tapi keadaan abg sgt lemah masa tu. Abg hanya mampu baring dan pejam mata sambil air mata abg tak berhenti mengalir. Syg x pernah hadapi situasi mcm ni sebelum ni. Syg jadi takut. Bilik tu dk dibenarkan masuk ramai2 jadi hanya syg sorang saja bersama abg sedangkan anak2 kita setia menunggu di ruang menunggu dengan kerisauan dlm tanggisan.. Ya Allah apa yg harus aku buat masa ? Doc suruh syg terus bagi semangat kat abg wlaupun abg x bagi respon. BIla abg tersedar abg terus meracau bgtau yg arwah panggil abg. Abg cakap arwah tengah tahan sakit. Arwah sakit….syg tau abg dapat rasakan mcm mana arwah menahan kesakitan disaat ajalnya. Ya Allah smoga arwah tempatkan di kalangan org2 yg beriman…amin.

Abg,
Masih ingt tak kata2 syg pada abg masa abg baring dgn wire penuh dibadan. Dalam bilik tu penuh dgn bunyi mesin yg berfungsi membuatkan syg rasa bilik tu amat menakutkan. Abg terbaring sorang di situ sambil mengalirkan air mata. Syg faham kesedihan dan kesakitan yg abg alami ketika itu.  Disaat itu juga syg bisikkan ditelinga abg yg abg perlu kuat kerana abg masih mempunyai syg dan anak2. Kerana kami tidak akan tinggalkan abg sndirian. Syg nmpak abg jadi lemah walaupun abg dah sedar kerana arwah adalah satu2 nya insan yang paling rapat dan selalu berada disisi abg bila abg dlm kesusahan dan arwah lah yg abg ada selain kami. Pada arwah lah abg selalu mengadu dan berkongsi masalah. Tapi abg, yg pergi tetap pergi. Kita yg hidup perlu teruskan kerana masih byk tanggungjawab yg perlu kita uruskan.

Walaupun kejadian tu berlaku dalam bulan 6(JUNE) tapi impak benda tu berlarutan hingga berbulan bulan. Abg x seceria dulu. Abg sentiasa rasa kosong walaupun kami ada disisi. Abg tetap rasa kehilangan yg amat. Lebih sedih abg di masukkan ke Hospital selama seminggu membuatkan abg tidak dapat berada disisi jenazah sewaktu hari pengkebumian arwah. Syg tahu abg terkilan sgt. Sebolehnya syg nak abg kuat dan tabah hadapi saat2 mcm ni. Sehingga selepas 3 bulan barulah kita temui kekuatan utk ziarah kubur arwah. Kalau tak silap dlm bulan 9( SEPT13). Sekali lagi minitik air mata kita sekeluarga bila berdepan dgn situasi mcm tu.  Masih terbayang kecerian dan lawak jenaka arwah yg selalu mengusik anak dan gelak ketawa arwah meskpun kehidupan arwah juga penuh dengan kisah suka dan duka. Tapi Arwah pandai menyimpan kisah duka dan masalahnya jauh dari kita. Syg x mampu berada lama disitu.  Syg biarkan abg sorang bersama arwah utk abg luahkan segala apa yg terbuku dihati abg sekaligus utk sedekahkan doa untuknya.

Lepas balik dari tanah perkuburan, syg faham abg masih rindukan arwah. Syg jadi susah hati kerana abg asyik cakap benda2 yg remeh temeh menjadi punca utk kita bertengkar. Bagi syg satu sebab ja..abg rasa kosong, dan kehilangan. Hingga abg terlupa yg abg masih ada kami disisi abg. Maafkan syg, kdg syg rasa kecil ati dgn sikap abg. Abg akan mengamuk pada hal2 yg remeh dan selalu ungkit yg abg ni dah x dak sapa2. Masa Arwah mak abg meninggal pun abg tak  jadi macam ni padahal abg pun terlalu sygkan arwah mak. Kmudian baru yg ingt balik..sebaik kita balik dari Kelantan selepas perkebumian awrah mak, abg juga moody. Tapi dgn kuasa Allah seminggu selepas tu syg disahkan mengandung. Abg terus berubah dari murung menjadi ceria balik. Abg dah boleh menerima benda ni semua sebgai 1 hikmah. Alhamdulilah.

Jadi bila syg dapat tahu yang syg mengandung tanpa dirancang..syg rasa ini adalah Anugerah Allah utk kita terutama utk abg. Jadi syg terima berita ni dgn gembira dan x sabar nk bgtau abg masa tu. Syg pasti dan yakin abg akan rasa gembira dgn berita ni. Dulu Puteri sulung kita menjadi teman sewaktu abg kehilangan Arwah mak. Skrg InsyaAllah anak ke-3 kita pula akan mengantikan ruang kosong dlm hidup abg sejak arwah pergi. Sejak abg dapat tahu syg preg, abg berubah ceria. Abg selalu sebut yg baby ni yg akan teman abg nanti. Syg dapat nmpak keceriaan yg terpancar di wajah abg. Abg berubah dan nampak abg semakin dapat menerima kehilangan arwah. Abg, meskipun arwah jauh dari kita tapi dia tetap berada didalam hati kita selamanya…..

Skrg usia kandungan syg dah masuk 26 minggu. X lama lagi kita akan bakal menerima insan baru dlm hidup kita. Syukur Alhamdulilah. Semua yg berlaku pada kita selama ni ada hikmahnya yg kita x nmpak sebelum ni. InsyaAllah, Syg sanggup hadapi segala ketakutan, kepayahan, kesulitan & kesakitan untuk baby kita. Smga dia menjadi anak yg soleh , berakhlak dan berilmu dunia dan akhirat..Dan juga semoga hubungan diantara kita semakin teguh dan bhgia hingga ke JANNAH….aminn.

Hasil Nurkilan ;
Mawar_Ungu

Thursday, April 10, 2014

Shoping Barangan Baby...Bestnyee..

Assalamualaikum dan salam 1 Msia.
Hari ni aku nk bgtau betapa xcitednya aku pegi shopping brg baby. Ye lah kan dah 15 tahun x lalu pun dept baby…hehe.

5/4/2014
Aku dengan puteri kedua pun pegi Klinik Pakar Wanita Tan kat Bukit Jambul utk scan baby aku ni. Bukan apa kan nk pi shoping so kalau dah tau jantina senang nk borong.
Aku smpai pukul 9am. Smpai giliran aku pukul 11.30am. kebas satu badan punya tunggu huhu. Doc confirmkan yg aku bakal mendapat BABY GIRL. So nanti ada 3 puteri la jawabnya. X payah aku pening nk pikiaq duit hantaran nk minang sbb aku tunggu trima pinangan ja hehe. Apapun aku tak kisah sebenarnya yg penting aku selamat melahirkan Baby yg sihat dan sempurna serta mengharapkan anak aku ni bakal menjadi anak yg solehah, berakhlak dan berilmu…amin.

Selesai sudah bab scan. Lepas tu terus ja aku drive pergi Sunshine Square. Wah terujanya aku bila masuk baby dept. baju comel2 lebih2 baju baby girl…rasa nk borong semua tapi agak2 la kan..gaji nk guna sebulan . Niat dihati mula nk beli 4 pasang ja..teruja punya pasal terlajak smpai 8 pasang hehe..tu pun nasib baik puteri kedua aku dah tarik muka lengoh kaki hehe..tgk la sendiri brg2 yang kami borong. Ni ja yg sempat. Tuala, lampin, Pek bersalin dan  2-3 brg lagi belum sempat beli..shopping len kali pulak. Dah letih.balik dari sunshine kul 3pm. Wah 3 jam aku ada kat baby dept saja..dasyat2. x sedar masa berlalu.
 Ni la semua brg aku sempat beli. ikut hati nk beli lagi tapi cukup2 la dulu..len kali sambung shoping lain hehe
Storage Box tu aku beli khas utk simpan brg baby. malas nk guna raga kali ni. guna box ni tak masuk habuk.

 Set Mandian ni beli Kat TESCO Jelutong. Ada set mandian, Pampers New Born & Wet Tissue..

Warna warni tapi baby ni aku byk pilihkan warna hijau. kali ni berkenan HIJAU lebih.



Tq
Mawar_Ungu

Tuesday, March 25, 2014

Hamil 23W.

Assalamualaikum…hi
Nk citer petang smlm punya hal. Smlm tu saja je lah panggil anak sulung yg dk asrama tu (syasya) mai pegang perut sbb baby dk kick sakan. BIla dia pegang ja terasa baby kicking terus dia teruja. Boleh nmpak air muka hepi hehe selama ni syasya x berkesempatan nk rasa sbb dk asrama. Dia punya la xcited smpai x mau angkat tangan dari perut ni. Baby pun mcm kenai Kak Long dia…punya dk kick x henti2. Malam sikit dlm kul 8pm cam tu lepas makan laksa..Baby kick lagi punya la aktif. Anak no 2 (syanie) punya turn plak merasa. Bila Syanie pegang ja terus dpat rasa dia pun hepi jerit2 satu rumah sonok. Sbb sebelum ni dia rasa sikit2 ja skrg ni dah kuat. Dah pandai anak mama ni balas balik bila kita sentuh dia. Skrg dah 23W.

Kak Long mcm x mau balik asrama. Yg Kak Ngah plak xcited x mau lepaih2 nk pegang. Sonok la tu. Bab Husband ja belum merasa baby kick yg kuat. Agaknya baby syg abah dia lebih ni sbb tu x mau kick abah dia. Abah dia punya la pegang perut sembang, pujuk dia tunjuk baik ja…diam je..ermmmm. Anak abah la ni…alahaiiii

Kul 9 mcm tu aku pun soh la Syasya gosok minyak kat kaki. Sebelah tangan gosok kaki aku sbelah lagi dk pegang perut. Gosok pun jadi pelan ja…geram gak x rasa apapun.smpai 10 minit dk layan baby tendang ni aku pun sound la.” Dah la gosok dulu jgn dk kacau baby nk tidoq”. Tiba2 baby diam. Syasya punya la kacau baby kiri kanan atas bawah baby tak balas pun hehe..baiknya ank mama yg kecik ni..dengar kata betoi. Terus dia rehat lena . Baru la syasya leh concentrate gosok kaki hehe..padan muka dia.

Mcm tu la citernya betapa xcitednya anak2 aku ni nk dapat adk baru…Cepat la bulan JULY….x sabar ni.


Hasil Nurkilan:
Mawar_Ungu